Dat de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse veel stijlelementen meeneemt van zijn voorganger weten we al sinds de statische persintroductie in ons eigen Amsterdam. Om ermee te kunnen rijden vlieg ik naar Kroatië, waar de nieuwste ‘baby Benz’ blijkt te verrassen met vooral opvallend veel comfort.

De vorige Mercedes-Benz A-Klasse vormde een aangename trendbreuk voor de Duitsers, die de wat bedaagde vorige generaties in een klap deed vergeten. Niet alleen het uiterlijk werd sportiever, ook qua rij-eigenschappen luidde de A een nieuw tijdperk in. Zijn opvolger krijgt dus een flinke last op zijn schouders, maar ik ontdek al snel dat ‘ie deze gemakkelijk draagt. 

Meer comfort op alle vlakken

De neus is lager en sportiever dan voorheen.

Mercedes-Benz heeft er hard aan gewerkt om de A-Klasse een nog sterker Benz-gevoel mee te geven. Zo valt direct bij het wegrijden op hoe stil de auto is, zowel met benzine- als met dieselmotor. Ook op hogere snelheden blijven rijgeluiden een kleine rol spelen, een kruissnelheid van 170 km/u is zelfs met de 116 pk sterke diesel gemakkelijk en comfortabel vol te houden.

Met alleen geluidscomfort is de kous niet af, ook op het gebied van veercomfort doet de kleine Mercedes de merknaam eer aan. De testauto’s zijn allen voorzien van een adaptief onderstel met sport- en comfortstand, maar blijven in elk van de beide standen comfortabel. In de comfort-stand bespeur je zelfs zo nu en dan een soepele deining, terwijl deze in de sportstand niet meer te bespeuren is.

Niet minder sportief

Deze extra souplesse gaat niet ten koste van de mogelijkheid om sportief te rijden, al is dat in de praktijk vooral snél. Door een combinatie van de goede geluidsisolatie en het uitgebalanceerde onderstel rijd je al gauw ongemerkt vlot en gemakkelijk rechtuit, maar ook door de bocht. De besturing geeft daarbij niet heel veel feedback, maar wel heel veel vertrouwen. 

Hi Mercedes

Blikvangers zijn de twee grote beeldschermen.

De uitgebreide testrit biedt ook voldoende ruimte om kennis te maken met Mercedes’ nieuwe infotainmentsysteem, MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Het werkt veel sneller dan in de E- en zelfs de S-Klasse en heeft voor het eerst een aanraakscherm. Toch werkt bedienen via de centrale touchpad of de touchpads op het stuur na een korte gewenning minstens zo goed.

Echt imponeren doet de spraakbediening, die na door het commando 'Hi Mercedes’ direct naar je luistert. Niet alleen een eventuele navigatiebestemming voert Mercedes voor je in, ook regelt ze temperatuur en sfeerverlichting en zelfs de kleuren van de sfeerverlichting. De stemherkenning werkt vrijwel zonder uitzondering erg goed.

Vanaf mei bij de dealer

Mercedes-Benz laat er geen gras over groeien en zet de nieuwe A 200 (163 pk), A 250 (224 pk) en A 180 d (116 pk) al vanaf mei in de showroom. Later dit jaar volgen ook de andere uitvoeringen, waaronder de A 160 (107 pk) met een vanafprijs van 30.690 euro. De A 200 is er vanaf 36.724 euro.

Lees hier de uitgebreide rijtest met de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse/