Volvo-SUV's

Volvo is het eerste merk dat al zijn modellen in Nederland aanbiedt volgens de NEDC 2.0 verbruiksnorm. Deze meetmethode wordt gebruikt in de overgangsfase naar de nieuwe WLTP-cyclus.

Volvo gaat als eerste merk in Nederland al zijn modellen aanbieden met NEDC 2.0 verbruiksgegevens. Daarmee is het merk zo goed als klaar voor de invoering van WLTP, in januari. Deze nieuwe verbruiksmeeting is meer realistisch dan de oude, waardoor de fabrieksopgave dichter bij het daadwerkelijke verbruik moet liggen. Omdat tot eind dit jaar alle auto’s nog worden aangeboden met de oude NEDC-waardes, worden de cijfers van alle nieuw gehomologeerde modellen tot die tijd omgerekend tot NEDC 2.0.

Als gevolg hiervan worden sommige modellen duurder. Dat komt omdat met de nieuwe meetmethode niet alleen het theoretische verbruik toeneemt maar ook de CO2-uitstoot, die in Nederland is gekoppeld aan de BPM-aanschafbelasting. Volvo belooft dat de meerprijs van de betreffende modellen gedeeltelijk of geheel wordt gecompenseerd.

Om het kiezen voor een alternatief, een plug-in hybride, aantrekkelijk te maken, verlaagt het merk de prijzen van zijn hybrides met tientallen tot honderden euro’s. De S90, V90 en XC90 T8 Twin Engine zijn vanaf nu iets goedkoper. De prijzen van de XC60 Twin Engine blijven gelijk, de verkoop van de nieuwe plug-in hybride V60 moet nog starten.