Plug-in hybride Land Rover

Land Rover gaat de komende jaren verder met de elektrificatie van zijn modelgamma. Er staan diverse modelvernieuwingen op de planning, maar vooralsnog zijn er geen concrete plannen voor een verdere uitbreiding van het assortiment.

Land Rover zet de komende jaren verder in op elektrificatie van zijn modellen. Er staat een plug-in hybride-variant van de volgende generatie Range Rover Evoque op de planning en er komt ook een volledig elektrisch aangedreven Range Rover aan. Dat blijkt uit documenten die in handen zijn van Autocar.

In die documenten staat dat de volgende generatie Range Rover Evoque nog dit jaar wordt gepresenteerd en volgend jaar in de verkoop gaat. De auto komt op een gemodificeerde versie van het huidige platform te staan en verschijnt ook als hybride. Deze versie krijgt een geheel nieuwe driecilindermotor en een 300 Volt hybridesysteem. De Evoque wordt voorzien van vernieuwde dieselmotoren en op termijn worden alle brandstofmotoren uitgerust met een elektrische turbo. Een andere primeur die Land Rover voor de Evoque in petto heeft: camera’s onder de auto, waarmee de bestuurder virtueel 'door de motorkap' kan kijken. Dat is vooral handig in het terrein.

Vanaf 2020 komt het echte nieuws, dan krijgen we namelijk de compleet nieuwe generatie Defender te zien. Deze auto is de eerste Land Rover op een nieuw, aluminium platform dat geschikt is voor achterwiel- en vierwielaandrijving en alle soorten aandrijflijnen: hybride, elektrisch en brandstofmotoren. Dit nieuwe platform gaat voor alle toekomstige grote modellen van Land Rover en zustermodel Jaguar gebruikt worden.

In 2021 verschijnt de nieuwe generatie Range Rover. Het topmodel komt op de nieuwe bodemplaat te staan en heeft 48 Volt mild-hybrid-techniek. De volledig elektrische versie volgt later. Vooralsnog plant Land Rover geen verdere uitbereiding van het assortiment. De laatste jaren zijn er al diverse modellen bijgekomen, waarmee elk gaatje in de markt wel zo’n beetje is opgevuld.