Liefhebbers kennen de Ford F150 Raptor, die officieel niet in Nederland wordt geleverd. Die monsterlijke pick-up heeft nu een net zo monsterlijk, maar iets kleinere broer: de Ranger Raptor. En die komt wél naar Europa.

Dít is de Ford Ranger Raptor! Raptor staat bij Ford voor een extreme terreinvaardigheid, veel power en een hoop uiterlijk vertoon. De Ranger Raptor voldoet aan alle voorwaarden om de badge met trots te mogen dragen.

De Ranger kennen we in Nederland als praktische pick-up, die vooral door ondernemers wordt gekocht. Ford heeft het trouwe werkpaard nu omgetoverd tot een brutale aap. De Raptor-uitvoering heeft een enorme bodemspeling, gigantische terreinbanden, een grote grille met in koeienletters de merknaam, uitgebouwde wielkasten en ruigere bumpers. Ook stoer is de bodembescherming, maar die is niet voor de sier. Een 2,3 mm dikke stalen plaat dient als carterbescherming.

Een unieke wielophanging en speciale ‘Racing Shox’-dempers moeten ervoor zorgen dat de Raptor elk terrein aankan. Met de rijstandenschakelaar op het dashboard kunnen zes instellingen worden geselecteerd, waarvan vier voor off-road. Onder de motorkap van de Ranger Raptor ligt een 2.0 EcoBlue biturbo dieselmotor met 213 pk vermogen en 500 Nm koppel. De krachten worden via een tientraps automaat naar de vier wielen gestuurd.

De Ranger Raptor komt halverwege 2019 naar Europa. Voor het noemen van prijzen is het nog te vroeg.