Een elektrische auto met een groot rijbereik kun je natuurlijk het best onderwerpen aan een uitgebreide rijtest en dat gaat dan ook zeker gebeuren. Toch is het fijn dat Hyundai Nederland ons de kans geeft om alvast even te proeven aan deze belangrijke elektrische auto. Een cross-over met een rijbereik van ruim 400 kilometer en een prijs vanaf 39.195 euro, dat moet wel een succes worden.

Dat blijkt al snel, want de eerste lichting van zo’n 1.500 exemplaren is al goeddeels uitverkocht. De levertijd van een nieuwe bedraagt momenteel zo’n 10 tot 12 maanden. Even anticiperen op je nieuwe leasecontract dus, als je overtuigd bent van de kwaliteiten van deze stekkerauto.

Eigenlijk heel normaal

Die kwaliteiten zijn er namelijk zeker en die ontleent hij grotendeels aan hoe normaal hij is. Natuurlijk heeft ‘ie een eigenzinnig uiterlijk, al oogt de Kona met verbrandingsmotor wellicht zelfs spectaculairder. Ook op het gebied van rijden verrast de Kona in eerste instantie niet. Wel voelt de auto heel degelijk aan en is hij overwegend comfortabel. Het hoge wagengewicht van 1.760 kg laat hem aanvoelen als een grotere auto en dat zal vooral de veelrijder op waarde schatten.

Het interieur is strak, zakelijk en steekt goed in elkaar.

Ook qua gebruiksgemak is de Kona eigenlijk heel normaal. Voorin zit je gewoon goed, op prettige stoelen in een fraaie cockpit met opvallend hoge middentunnel. Alleen de drukknoppen voor de transmissie zijn even wennen en dan heb je de vreemde fratsen ook gelijk gehad. Achterin merk je dat de wagenvloer hoog ligt en de voetenruimte vrij beperkt is. Knie- en hoofdruimte zijn er voldoende, net als in de reguliere Kona. Ook de kofferbak van 332 liter is gemiddeld, en zo lijkt de Kona precies te zijn wat iedereen tegenwoordig wil. Een doorsnee compacte SUV.

Verrassen doet de Kona pas echt als je het rechterpedaal vloert. Vooral in de sportstand schiet hij er dan als een haas vandoor. Op lagere snelheden kun je zelfs rijdend de Nexen-ecobanden laten piepen en tijdens de acceleratie voel je 204 elektrische paarden aan het stuurwiel trekken. Dat blijft voldoende beheersbaar, maar tijdens stevig accelereren kun je maar beter twee handen aan het stuur houden. De besturing voelt heel natuurlijk aan en geeft vertrouwen, waardoor je met deze Kona best even kunt gaan zitten voor een paar bochten. Met name lange doordraaiers zijn leuk, in korte bochten heeft de Kona meer last van zijn hoge gewicht.

Het belangrijkste: het rijbereik

Vanuit deze hoek is het net een normale Kona.

Natuurlijk is het unique selling point van de Kona Electric het 64 kWh grote batterijpakket, waarmee de Kona tot wel 482 km moet kunnen rijden zonder dat je hoeft bij te laden. Opvallend: deze waarde komt voort uit de nieuwe WLTP-testcyclus en is derhalve net iets praktijkgerichter dan de waarden die we nu kennen. Een korte testrit met zo nu en dan gebruik maken van het volledige vermogen  levert een afgelezen verbruik op van 15,5 kWh/100 km. Een rekensommetje leert al snel dat het maximale rijbereik in dit geval 413 km moet bedragen. Uiteraard houd je zelf graag een marge aan, dus met dit verbruik ligt een range van zo’n 360 tot 380 km in het verschiet.

Begin september logeert de Kona Electric een week op de redactie. Door middel van een uitgebreide rijtest en een video gaan we op zoek naar het werkelijke rijbereik. Houd Autokopen.nl dus in de gaten!