35 kg lichter dan de Chiron, 90 kg meer downforce, snellere rondetijden, wendbaarder, een andere balans: de Bugatti Divo is gemaakt voor bochten.

Bugatti presenteert in aanloop naar het Pebble Beach Concours d'Elegance de Divo, een limited edition van de Chiron die technisch flink onder handen genomen is. De veertig klanten die deze 'Chiron voor de bochten' hebben besteld - de nieuwkomer is reeds uitverkocht - zijn bereid er 5 miljoen euro voor neer te tellen. 

Het vooroorlogse verleden van Bugatti, dat van carrosseriebouwer, herleeft met de Divo. Hoewel direct herkenbaar als een Bugatti, heeft het merk de Chiron flink verbouwd. Ook werd de wagen volledig opnieuw getuned voordat 'ie als Divo de fabriek uitkwam. 

Werk aan het chassis moet de dynamiek in bochten verbeteren. Bij de Divo draait het niet om een snellere auto, maar een die directer reageert en leuker rijdt. De stuurinrichting en ophanging zijn zo ingesteld dat de auto in alle rijmodi sportiever reageert. Door onder meer nieuwe wielen, een carbon intercooler afdekplaat en het weglaten van deurbekleding kon 35 kg van het gewicht afgesnoept worden. 

Bugatti Divo

De downforce groeide aanzienlijk, met 90 kg ten opzichte van de Chiron, tot een totaal van 456 kg. Dit kreeg het merk voor elkaar met onder meer een nieuwe voorspoiler en diffuser achter. Verbetering van aerodynamica was een ander werkpunt, net als extra en optimaler koeling van onderdelen. De in hoogte verstelbare achterspoiler - liefst 1,83 meter breed - functioneert niet alleen als rem, de hoeken waarin deze ingesteld kan worden zijn alle aangepast om de individuele rijmodi te ondersteunen. 

Bugatti heeft de maximum snelheid afgeregeld op 380 km/u. Het exemplaar dat te zien is op het event The Quail, net als het Pebble Beach Concours d'Elegance onderdeel van de Monterey Car Week, is nog een pre-productiemodel. Onder de motorkap ligt Bugatti's beroemde W12-motor die ook in de Divo 1.500 pk kan aanleveren. Het nieuwe model is vernoemd naar de coureur die in de jaren '20 van de vorige eeuw met een Bugatti Type 35 tweemaal de Targa Florio-endurancerace op de weg won, Albert Divo.