De Kia e-Niro was al een sensatie voordat er iemand mee gereden had. Geef de ruim 3.000 voorbestellers eens ongelijk, want met een actieradius van zo’n 400 km is het een van de weinige betaalbare elektrische auto’s met een groot rijbereik, die ook in 2019 mag rekenen op 4% bijtelling. Wat de e-Niro in z’n mars heeft mag ik rond Nice ontdekken, vanuit dit mondaine gebied teken ik mijn eerste ervaringen voor je op.

Dat de Kia e-Niro nauw verwant is aan de Hyundai Kona Electric is een publiek geheim, de beide auto’s delen goeddeels hun techniek. Zo beschikt de e-Niro over een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor en een 64 kWh groot accupakket. Later volgt ook een 100 kW (136 pk) sterke variant met een 40 kWh grote batterij. Mijn rij-ervaring is gebaseerd op eerstgenoemde.

Opvallend dynamisch

Kia e-Niro

Meteen valt op hoe direct de e-Niro reageert op je input. Geef je ‘gas’, dan springt hij er enthousiast vandoor en wanneer je aan het stuur draait verander je meteen van koers. Rustig rijden kan natuurlijk, maar deze directe reacties in combinatie met het behoorlijk stevige onderstel nodigen uit tot nét een tandje meer. Zo merk je pas bij het bergaf remmen echt dat deze auto 1.712 kg in de schaal brengt, voor het overige weet hij dat bijzonder goed te verbloemen. De Michelin Primacy-banden van de testauto doen daarbij ongetwijfeld een duit in het zakje, want dit zijn geen keiharde eco-rubbers.

Op de zo nu en dan matige Franse wegen maak ik ook kennis met de keerzijde van het stugge onderstel. Korte hobbels en ribbels in het wegdek worden duidelijk doorgegeven aan de inzittenden terwijl de dempers hoorbaar moeite hebben met het verwerken van deze martelgang. Desondanks is de e-Niro zeker niet oncomfortabel, want op gladde wegen voelt hij uiterst solide aan. Ook valt de stilte aan boord op. Natuurlijk is er, op een lichte huil tijdens het accelereren na, geen motorgeluid, maar ook wind- en bandenlawaai houden een plekje op de achtergrond.

Een belangrijk punt waarop de Kia e-Niro zich onderscheidt van broertje Kona is de binnenruimte. De Kia is groter, wat vooral de achterpassagiers duidelijk merken. Hier is aanzienlijk meer been- en voetenruimte beschikbaar en daardoor wordt de bewegingsvrijheid achterin aanzienlijk vergroot. Met 451 liter kofferruimte is er ook voor bagage bovengemiddeld veel plek.

En die actieradius?

Ik geef gelijk toe dat het te verwachten rijbereik lastig te bepalen is onder deze testomstandigheden, toch is het ook met sportief sturen in de bergen niet eenvoudig om stroom uit de accu’s te rijden. Bergop rijden neemt wat meer stroom, die weer grotendeels wordt teruggewonnen bij het afdalen. Hierdoor lijkt het testverbruik overeen te komen met dat van de Kona Electric, zo’n 15 kWh/100 km onder Nederlandse omstandigheden. Ook de e-Niro moet dus in staat zijn om zo’n 400 échte elektrische kilometers af te leggen.

De eerste Kia e-Niro’s vinden momenteel hun weg naar hun nieuwe eigenaars. Wanneer je er nu eentje bestelt vindt de levering naar verwachting eind 2019 plaats. Daarbij hoef je je over de kosten geen zorgen te maken. Met een prijs van 45.510 euro blijft ook de meest luxe e-Niro ruim beneden de fiscale grens van 50.000 euro. Daardoor betaal je bij het privégebruik van deze auto nooit meer dan 4% bijtelling.