Snelladen van Porsche en BMW

Een nieuw snellaadstation, mede ontwikkeld door BMW en Porsche, maakt het mogelijk elektrische auto's net zo snel op te laden als een brandstofauto. Een prototype is in gebruik genomen.

Deze week hebben BMW, Porsche en samenwerkingspartners techniek gepresenteerd die het laden van elektrische auto's een stuk sneller kan maken. In het Duitse Beieren is een prototype laadstation in gebruik genomen waarmee een Porsche-onderzoeksvoertuig met 90 kWh-accupakket in minder dan 3 minuten - zeg maar net zo snel als het vullen van een brandstoftank - voldoende opgeladen wordt om 100 km verder te rijden. Een BMW i3 met 57 kWh-batterij is binnen een kwartier minstens 80 procent te laden. 

Het mooie is dat meerdere auto's, met van elkaar verschillende accupakketten, tegelijk aan één laadpunt geladen kunnen worden. Uiteindelijk moeten spanningen tot 920 Volt door het station verwerkt kunnen worden, nu is het laadpunt geschikt voor 400 en 800 Volt-batterijen. Het onderzoeksconsortium, met onder meer elektronicabedrijf Siemens, ontwikkelt tevens de techniek aan de kant van de auto's - zodat deze zowel aan oudere laadpunten als de nieuwe 450 kW-infrastructuur kunnen worden gehangen. 

Het station - mede door de twee merken ontwikkeld - is overigens geschikt voor elektrische auto's van alle merken die gebruikmaken van het Combined Charging System (CCS)-laadsysteem. Voorlopig kunnen elektrische rijders de laadpalen gratis gebruiken, terwijl het onderzoeksproject doorgaat.