Een van de leukste autootjes uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw keert terug. Maar dan helemaal opnieuw ontworpen, met moderne technologie. De nieuwe Isetta heet Microlino. 

65 jaar geleden noopte het gebrek aan materiaaltekort, zo vlak na de Tweede Wereldoorlog, de Italiaanse firma Iso om de microcar Isetta te ontwerpen. Nu zijn het de nieuwe ideeën over stedelijke mobiliteit die het Zwitserse Micro de Isetta hebben doen herontwerpen. Afgelopen week is een pre-productiemodel gepresenteerd. 

De Microlino, zoals de retrocar heet, is volledig nieuw ontwikkeld. Wel is eerst een klassieke Isetta voorzien van een elektromotor, om te testen en zo te bepalen waar eventuele knelpunten zaten. Maar de nieuwe 'bubblecar' heeft een nieuw design en moderne technologie. 

Pre-productiemodel Micro Microlino

De Microlino in het kort

Net als bij de Isetta zit de deur van de Microlino vooraan. Dat maakt in- en uitstappen eenvoudig bij overdwars parkeren. Ondanks de beperkte ruimte passen twee personen in de microcar. De Micro Microlino is slechts 2,4 meter lang en weegt niet meer dan 450 kg. Volgens de fabrikant is het wagentje bestand tegen een ongeval bij 50 km/u. 

De Microlino heeft een topsnelheid van 90 km/u. In de basisversie (met 8 kWh-batterij) is de officiële actieradius 120 km, in de 14,4 kWh-uitvoering heb je een theoretisch bereik van 215 km op een lading stroom. Opladen aan een regulier stopcontact kost 4 uur de tijd, met een 'Type 2'-stekker 1 uur. 

Micro biedt de keuze uit achttien kleuren voor de bodypanelen en het vouwdak. Het aanvullende wit vormt een smaakvol two-tone resultaat. Micro wil de Microlino verkopen voor circa 12.000 euro, dat is exclusief de Nederlandse belastingen. Reserveren kan nu reeds via de website, waarbij een aanbetaling van 1.000 euro gevraagd wordt. Houd er rekening mee dat al enige duizenden belangstellenden je zijn voorgegaan.

Tazzari produceert

De productie zal vanaf dit jaar plaatsvinden in Italië. Dat gebeurt bij autobouwer Tazzari - vergelijkbaar met de Isetta die voor het merendeel door BMW werd gebouwd. In een kleine 10 jaar tijd liepen van de klassieker ruim 217.000 stuks van de band. We hopen nu weer vele exemplaren van het leuke nieuwe model in het straatbeeld te gaan zien.