Lexus CT 200h 2015

Het jaarlijkse betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power brengt dit jaar goed nieuws. De algehele betrouwbaarheid van auto's is gestegen en diverse merken maken grote sprongen vooruit. 

In de J.D. Power 2018 Vehicle Dependability Study (VDS) staat te lezen hoe het gesteld is met autoproblemen die (tienduizenden) eigenaren het afgelopen jaar hebben gerapporteerd. Het gaat om 3 jaar oude modellen op de Amerikaanse markt, maar in dit artikel kijken we naar de auto's die ook bij ons te koop zijn.

2015 blijkt een goed bouwjaar te zijn geweest: in vergelijking met vorig jaar ligt de betrouwbaarheid 9 procent hoger. Waren er in de 2017-studie nog 156 problemen per honderd voertuigen ('PP100'), dit jaar ligt het gemiddelde op 142 PP100. Bedenk dat dit niet allemaal grote gebreken zijn, ook zoiets als een rammeltje telt mee. 

Voor het zevende jaar op rij worden bij de Lexus-modellen de minste problemen geconstateerd (99 op honderd auto's). In het segment compacte premiumauto's scoort de Lexus CT het best, de GS staat op nummer 1 bij de middenklasse premiums en de RX voert de lijst van compacte premium-SUV's aan. Van dezelfde autobouwer heeft de Toyota Prius de minste mankementen in het compacte autosegment. Ook Porsche (100 PP100) scoort zoals altijd goed.

Je kunt tegenwoordig net zo goed vertrouwen op een massamerk als op een premiummerk

Betrouwbaarheid met sprongen vooruit

Verschillende merken hebben grote sprongen vooruit gemaakt. Vooral Fiat verdient lof: kampten de Italiaanse modellen vorig jaar nog met 143 PP100, dit cijfer is met 37 problemen gedaald tot 106. Ook Ford, Infiniti en Nissan vertonen grote verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid.

Het gat tussen massamerken en premiummerken wordt steeds kleiner: 136 tegenover 143 PP100. Met andere woorden: je kunt tegenwoordig net zo goed vertrouwen op een massamerk als op een premiummerk. Zo is de Kia Rio op 1 geëindigd bij de compacte auto's. Toch is een complimentje voor premiummerk Audi op z'n plaats: de Q3 is het enige model dat direct in het introductiejaar een lijst aanvoert: van de kleine premium-SUV's. 

Infotainment-problemen vormen wederom de meest voorkomende categorie gebreken. In de Verenigde Staten rapporteren de eigenaren het vaakst moeilijkheden met spraakherkenning en Bluetooth-connectiviteit.