Met de nieuwe Ceed is Kia zelfverzekerder dan ooit. Hoe wil het merk zich gaan onderscheiden van de vele concurrerende modellen in het segment? Welke versies kunnen we in de toekomst verwachten? En vooral: hoe ánders is de nieuwe Ceed ten opzichte van het uitgaande model?

Afgelopen week onthulde Kia in München de nieuwe Ceed. De nieuwe neus met invloeden van topmodel Stinger laten zien dat het merk klaar is voor het volgende hoofdstuk in het compacte middensegment. Autokopen.nl sprak bij de presentatie met Michael Cole, COO van Kia Europe, en Alper Celik, productmanager van de nieuwe Ceed. Over hoe belangrijk de nieuwe Ceed is voor Kia en over hoe het merk de auto wil positioneren.

De woorden jong en dynamisch vallen wel vaker bij de presentatie van een nieuw model, dus we zijn benieuwd hoe Kia daar invulling aan gaat geven: “Het design is de grootste vooruitgang ten opzichte van het huidige model. De cabine van de Ceed staat verder naar achteren, de overhang aan de voorkant is korter, terwijl de motorkap langer is geworden. Ook staat de grille nu rechtop, waardoor de Ceed sportievere proporties heeft gekregen”, aldus Celik. De nieuwe Ceed is meer een ‘klassieke’ hatchback, waar het vorige model nog wat MPV-achtige vormen had. “We hoeven dat soort dingen niet meer te proberen om onszelf te bewijzen, Kia is niet langer een groentje in het segment.”

Kia Ceed

Celik denkt dat Kia zich met het nieuwe profiel duidelijk onderscheidt van de andere auto’s in het drukke C-segment: “Met dit design in combinatie met de sportieve rij-eigenschappen willen we echt een ‘jonge’ auto aanbieden. Heel anders bijvoorbeeld dan de i30 van ons zustermerk Hyundai, die auto is meer op comfort gericht.”

De nieuwe Ceed staat wel op hetzelfde platform als de i30 en is de eerste Kia die het gebruikt. Ondanks de nieuwe bodemplaat is auto niet gegroeid in de lengte, alleen een paar centimeter in de breedte. Om het sportieve karakter te benadrukken is de hatchback ook lager geworden. Celik: “de Ceed is in vergelijking met zijn belangrijkste concurrenten zelfs de laagste auto.”

We willen ons  richten op jonge mensen. Dat doen we met een vlot design en niet door premium-aspiraties te hebben.

GT en GT Line op komst

Steeds meer automerken bieden in het compacte segment extra luxe uitvoeringen met chic klinkende namen aan. Kia gaat dat niet doen, geeft Michael Cole van Kia Motors Europe aan: “We willen ons juist richten op jonge mensen en dat doen we met een vlot design, niet door premium-aspiraties te hebben.” Daarom komt er wél een sportieve GT-uitvoering met ‘meer dan 200 pk’ en een GT Line, met de looks van de GT. Beide worden aan het eind van het jaar aan het assortiment toegevoegd. Daar blijft het niet bij, want Cole belooft dat er ‘een derde carrosserievariant’ komt, naast de hatchback en Sportswagen. In welke vorm, dat blijft nog even geheim: “We maken dat later dit jaar bekend. Het zal in ieder geval geen driedeursuitvoering worden zoals de huidige Pro_cee’d dat is.”

Met de drie varianten verwacht Kia veel nieuwe klanten aan te trekken: “De Ceed is nu de op één na best verkopende auto van Kia in Europa, maar over een jaar zal het de nummer 1 zijn”, zegt Cole. Hij voegt er nog aan toe dat de Ceed de ‘meest Europese auto’ van Kia is. Het model is bijna volledig op ons continent ontwikkeld en zal ook alleen hier verkocht worden.

Het zijn mooie woorden allemaal en we hopen dan ook snel achter het stuur te kunnen kruipen om te kijken of Kia de ambities kan waarmaken.