Mochten we eind vorig jaar in de Amsterdam Arena nog slechts kijken naar de nieuwe Nissan Leaf, inmiddels zijn de eerste auto’s waarmee gereden kan worden in ons land gearriveerd. Ze komen vers van de boot en hebben amper kilometers op de teller staan: het scheelt dat een elektrische auto niet ingereden hoeft te worden. Tijd om te testen waar de nieuwe Leaf met zijn grote 40 kWh-accupakket, 150 pk, e-Pedal en ProPilot toe in staat is. Een eerste kennismaking.

Het eerste deel van de route leidt via een omweg van Zaltbommel naar Heeze, een rit van 85 kilometer over snelweg en buitenwegen en nagenoeg vrij van stadsverkeer. Samen met de buitentemperatuur van net boven het vriespunt is dit niet de meest ideale omstandigheid voor een elektrische auto. Nissan heeft er vertrouwen in, zoveel is duidelijk!

Multifunctioneel stroompedaal

Je kunt het e-Pedal zelf in- en uitschakelen.

Hoewel de Nissan Leaf voortborduurt op zijn voorganger heeft Nissan weldegelijk innovaties doorgevoerd. Dit is de eerste Nissan met semi-autonome rijfuncties onder de naam ProPilot en ook het e-Pedal is voor Nissan nieuw. Deze functie zorgt ervoor dat het gaspedaal dubbelt als rempedaal, waardoor de auto stevig afremt als je het gas loslaat. Dat doet hij helemaal tot stilstand, waardoor je ook voor het stoplicht de rem niet hoeft te gebruiken.  

Vooral in de stad en bij lage snelheid bewijst het e-Pedal zijn nut. Boven de 60 km/u is de remwerking minder stevig en zul je het rempedaal alsnog zelf moeten indrukken. Dat is een bijzondere ervaring, want het linker pedaal biedt amper gevoel en voelt tegelijkertijd nogal zwaar. Echt een kwestie van wennen, net als het e-Pedal zelf. Mocht dat laatste je uiteindelijk niet overtuigen, dan kun je het ook uitschakelen met een knop in de middentunnel.

Conventioneler, maar nog steeds opvallend.

Semi-autonoom elektrisch rijden

Zoals gezegd, de Leaf is Nissans eerste model met semi-autonome rijfuncties. Onder de noemer ProPilot werken diverse systemen samen om de Leaf automatisch afstand te laten houden en binnen zijn rijbaan te laten blijven. ProPilot functioneert in de praktijk uitstekend en wordt geactiveerd zodra je de - adaptieve - cruise control aanzet.

In principe kun je zo’n tien seconden lang volledig handsfree rijden voordat de auto begint te waarschuwen, met een hand aan het stuur volgt de Leaf gedwee zijn baan totdat jij hem er zelf uit dirigeert. Het systeem werkt op elke weg waar het zelf genoeg herkenningspunten ziet om zijn werk te kunnen doen.

En de actieradius?

Tijdens de kennismaking hebben we de Leaf zoveel mogelijk als een normale auto behandeld. Op de snelweg werd er dus stevig doorgereden en ook op andere plaatsen hanteren we de maximumsnelheid. Dit resteert in een totaalafstand van 158 kilometer en een restant van 11 procent batterijcapaciteit. Het gemiddelde verbruik bedroeg een behoorlijk schappelijke 17,9 kWh per 100 km.

Met deze onaangepaste rijstijl bedraagt de actieradius dus zo’n 180 km. Houd wel rekening met de lage buitentemperatuur en het gebruik van de verwarming, onder iets betere omstandigheden en met licht aangepast rijgedrag moet je vrij eenvoudig boven de 200 kilometer halen.

Prijzen en beschikbaarheid

In Nederland zijn er al ruim 2.000 besteld.

De nieuwe Nissan Leaf is verkrijgbaar vanaf 33.990 euro, de gereden Tekna-uitvoering kost minimaal 38.990 euro. Nissan heeft in Nederland al ruim 2.000 voorbestellingen ontvangen, die nog voor oktober dit jaar worden uitgeleverd. Je Nissan-dealer kan je precies informeren over de actuele levertijd.

Over enige tijd plannen we de Leaf in voor een uitgebreide rijtest, waarin we uitgebreid ingaan op het te verwachten rijbereik. Ook is dan de ProPilot Park beschikbaar, waarmee de Leaf volautomatisch kan inparkeren. Houd Autokopen.nl dus in de gaten!