Dit najaar verschijnt de nieuwe generatie Porsche 911, door het merk intern '992' genoemd. Porsche heeft de eerste foto gepubliceerd van een nog afgeplakt model.

De eerste afbeelding van de geheel nieuwe Porsche 911, het model dat dit najaar onthuld wordt, bevestigt het maar weer eens: Porsches bekendste auto is altijd onderhevig aan evolutie en nooit aan een revolutie. Zodoende gaat de 'tijdloze' 911 al bijna 55 jaar mee en belichaamt het de essentie van waar Porsche voor staat. 

Gecamoufleerd 2019-model Porsche 911

"De beslissende factor", zo vertelt de 911-productdirecteur August Achleitner in een recente uitgave van het Porsche klantenmagazine Christophorus over vernieuwing, "is dat de 911 een rijervaring geeft die geen enkele andere auto kan evenaren. [...] Voor elke innovatie is voor mij de uiteindelijke factor of deze wel bij het karakter van de 911 past."

De Porsche 911 zal altijd een stuurwiel hebben

Niet autonoom, wel elektrisch

Achleitner geeft als voorbeeld het rijplezier dat altijd op de voorgrond dient te staan: "Om die reden zal de 911 altijd een stuurwiel hebben." Zelfs als autonoom rijden een grote doorbraak beleeft 'zal de 911 een van de laatste zelfrijdende auto's zijn', aldus de topman. 

Het betekent niet dat de 992-generatie geen innovaties zal kennen. Sloot Achleitner elektrische aandrijftechnologie 2 jaar geleden nog uit, nu doet hij dat niet langer categorisch. 'Type 992' is géén elektrische sportauto - daarvoor ontwikkelt Porsche de Mission E - maar dat betekent niet dat een elektromotor niet van nut kan zijn in de 911. "Zolang het Porsche en het specifieke karakter van de 911 past", zegt het directielid. Zo denken wij bijvoorbeeld aan een milde '48 Volt' hybride waarbij de elektromotor de atmosferische zescilinder brandstofmotor ondersteunt.