Waterstof, zelfrijdende auto’s, kunstmatige intelligentie. Het zijn zomaar wat termen die we in autojaar 2018 weer veelvuldig voorbij gaan zien komen. De ontwikkelingen gaan door en ze gaan snel, met enkele concrete resultaten tot gevolg. Welkom in 2018, in deze vooruitblik laten we je zien welke nieuwe modellen en ontwikkelingen je kunt verwachten in autoland dit jaar.

De SUV blijft favoriet in 2018. Ook dit jaar staan er weer talloze nieuwe modellen te trappelen. En steeds vaker verdringen ze modellen in de klassieke segmenten. Sedans en hatchbacks maken plaats voor cross-overs, die in 2018 voor het eerst met volledig elektrische aandrijving verschijnen.

Nog meer SUV’s

Prototype BMW X7

2017 was het jaar van de compacte SUV, 2018 is het jaar van de grote modellen. En met groot bedoelen we écht groot. Zowel Audi als BMW voegt aan de bovenkant van het assortiment een model toe. De Q8 verwachten we na de zomer voor het eerst te zien, de X7 ruim daarvoor al. Toch vallen die auto’s in het niet naast de verwachte Rolls-Royce Cullinan, die in de tweede helft van het jaar wordt onthuld. Ook indrukwekkend is de Lamborghini Urus. De SUV werd afgelopen maand voor het eerst aan de wereld getoond en komt in het voorjaar naar Nederland. Andere grote modellen die in 2018 in het nieuw worden gestoken zijn de Porsche Cayenne (deze maand in de showroom), de Volkswagen Touareg (onthulling halverwege het jaar) en de Mercedes-Benz GLE (presentatie eind dit jaar).

Bijna alle ‘klassieke’ terreinwagens worden in 2018 vernieuwd. De nieuwe Jeep Wrangler komt eind 2018 naar ons land, de nieuwe generatie Mercedes-Benz G-Klasse ziet deze maand het levenslicht en de nieuwe Land Rover Defender verwachten we eind dit jaar voor het eerst te zien. Deze iconische modellen blijven trouw aan hun klassieke waarden en uiterlijk, maar worden voorzien van de nieuwste techniek. Nog zo’n oudgediende is de Suzuki Jimny, die in de eerste helft van het jaar in een nieuw gedaante onder het doek vandaan kruipt.

Ook meer kleine modellen

Een aantal van de compacte SUV’s die we afgelopen jaar mochten verwelkomen, verschijnen de komende maanden bij de dealers. Volgende maand worden de eerste exemplaren van de BMW X2, Skoda Karoq, Dacia Duster en Volvo XC40 afgeleverd, in maart gevolgd door de vernieuwde Citroën C4 Cactus, de verbeterde Ford EcoSport en de chique DS 7 Crossback. Begin 2017 al presenteerde Honda de nieuwe CR-V en die komt halverwege dit jaar eindelijk naar Europa. Waarschijnlijk ook als hybride. Ongeveer datzelfde kunnen we zeggen van de Citroën C5 Aircross, die in april werd onthuld en eind dit jaar de Nederlandse wegen komt verkennen – en ja, ook als hybride. Infiniti zet juist in op het verbeteren van brandstofmotoren en zet binnen een half jaar de QX50 bij de dealers neer, met innovatieve benzinemotor.

Volkswagen T-Cross Breeze Concept

Naast de al genoemde nieuwtjes komt de Volkswagen Groep met nóg drie SUV-modellen dit jaar. De nieuwe Audi Q3 verwachten wordt binnen enkele maanden gepresenteerd en de kleine Volkswagen T-Cross maakt waarschijnlijk zijn debuut op de autosalon van Parijs in oktober. Op diezelfde tentoonstelling onthult Seat een nieuwe, grote SUV. Die krijgt de naam Alboran, Aranda, Avila of Tarraco. Seat-liefhebbers konden afgelopen jaar stemmen op hun favoriete naam, de uitslag wordt binnenkort bekend gemaakt.

Geen SUV? Geen SUV!

Niet iedereen wil een SUV en voor die mensen valt er in de klassieke segmenten genoeg te kiezen komend jaar. Veel grote namen zijn in de afgelopen jaren vernieuwd en dit jaar kunnen we de Ford Focus, Kia Cee’d, Mercedes-Benz A-Klasse en Volvo V40 daaraan toevoegen. Alle vier de modellen worden in de eerste helft van 2018 gepresenteerd. De laatste drie hopen we op de autosalon van Genève in maart voor het eerst te mogen bewonderen, maar met name rondom de presentatiedatum van de Volvo hangen nog wat vraagtekens.

Nog meer vraagtekens zijn er bij Fiat. Al jaren roept Fiat dat er een nieuwe Punto komt, maar hij kwam nooit. Het huidige model blaast in 2018 dertien kaarsjes uit. We blijven hopen. Afgelopen jaar presenteerde het merk in Zuid-Amerika de Argo, een compact model dat potentie heeft om in Europa de Punto op te volgen. In ieder geval krijgen we binnenkort meer duidelijkheid, Fiat ontvouwt binnen enkele maanden zijn nieuwe vijfjarenplan.

In het middensegment staan er vooralsnog maar twee nieuwe modellen in de planning, maar zeker niet de minste. Wat dacht je van de nieuwe BMW 3 Serie? Met een beetje geluk kunnen we die op de autosalon van Genève in maart al uitgebreid bekijken. Peugeot heeft 2018 op de kalender gemarkeerd voor de onthulling van de nieuwe 508, die waarschijnlijk een meer cross-over-achtig jasje krijgt aangemeten.

Geniet van luxe

Lexus LS

In de topsegmenten sloven de luxemerken zich in 2018 flink uit. Niet alleen met nieuwe modellen maar ook met de nieuwste technieken, waarmee de volledig zelfrijdende auto weer een stapje dichterbij komt. Een auto die bakens verzet op dat gebied is de nieuwe Lexus LS, die in de komende maanden in de winkels verschijnt. De ‘beste auto ter wereld’, de Rolls-Royce Phantom, komt in het voorjaar naar Nederland. In de hogere middenklasse staat er een belangrijke onthulling gepland, die van de nieuwe Audi A6. Wanneer dan, wil je weten? Waarschijnlijk ergens in het voorjaar.

Verder verwachten we nogal wat coupé-achtigen. De nieuwe Audi A7 Sportback kun je vanaf volgende maand gaan bewonderen bij de dealer, de nieuwe Mercedes-Benz CLS volgt een maand later. Die auto krijgt in 2018 een sportief en exclusief broertje, op basis van de AMG GT. Afgelopen jaar liet Mercedes-AMG al een zeer veelbelovende voorbode van die auto zien. BMW zet daar de 8 Serie tegenover, die de 6 Serie opvolgt maar wel een duidelijk stapje hoger komt te staan. Nog niet zo hoog als de nieuwe Bentley Continental GT, maar verschil moet er zijn. Als je een gevulde spaarpot hebt dan kun je de Bentley vanaf volgende maand proefrijden.

Nieuwe posterauto’s

Voor alle jongens die nooit groot geworden zijn, wordt het in 2018 moeilijk kiezen welke supercar er boven het bed komt te hangen. McLaren maakt het wel heel bont, met maar liefst twee nieuwe, zeer exclusieve supersporters: de Senna en de ‘BP23’. Aston Martin zet daar de Valkyrie tegenover en Mercedes-AMG vaardigt de ‘Project One’ af. Voor al deze auto’s geldt: ze zijn nagenoeg onbetaalbaar en al verkocht of verdeeld onder trouwe klanten.

Ferrari Portofino

Ook Ferrari werkt aan een nieuwe ‘hypercar’, maar die krijgen we niet dit jaar al te zien. Het merk legt in 2018 de focus op zijn ‘betaalbare’ modellen. California-opvolger Portofino staat in maart in de showroom en de vervanger van de 488 GTB verwachten we in het najaar op de autosalon van Parijs te verwelkomen. Die auto is een regelrechte concurrent van de nieuwe Aston Martin Vantage, waarvan de eerste exemplaren in het tweede kwartaal aan klanten worden geleverd.

Zijn prijzen van meer dan 2 ton teveel van het goede? Dan kun je in 2018 aankloppen bij het gereanimeerde Franse merk Alpine, voor de leuke coupé A110. Wel even wachten tot het voorjaar, want dan pas staat ‘ie bij de dealers. BMW heeft een mooi alternatief, de nieuwe Z4. Deze deelt zijn techniek met een nieuwe sportauto van Toyota, maar die verwachten we volgend jaar.

Meer merken gaan elektrisch

Audi en Jaguar zetten in 2018 de eerste serieuze stappen in de wereld van de elektrische auto. Beide merken doen dat met een SUV. Die van Audi heeft nog geen naam, maar wel al een vorm. De e-tron Quattro Concept verklapt hoe het productiemodel eruit komt te zien. Jaguar opent in maart de orderboeken voor de I-Pace, de elektrische versie van de E-Pace. Deze maand is de onthulling. Nissan zette zijn eerste stappen in de wereld van de elektrische auto al jaren geleden. De tweede generatie van de Leaf komt in april naar Nederland. Ook Kia is een bekende in elektrische-autoland en breidt zijn assortiment dit jaar uit met de volledig elektrische Niro. Over Tesla kunnen we alleen maar zeggen dat we hopen dat de eerste exemplaren van de Model 3 in 2018 afgeleverd zullen worden, maar we durven er niets op in te zetten.

Hyundai 'Fuel Cell'

Waterstof blijft in 2018 in de kinderschoenen staan in Nederland. Toyota en Hyundai zijn de enige merken die een model aanbieden met brandstofcel. Vooralsnog is het aantal openbare waterstofstations in Nederland beperkt tot twee. De overheid en branche beloven van alles op dit gebied, maar de ontwikkelingen gaan traag. Toch durft Hyundai het aan om een nieuwe waterstofauto op de markt te brengen, de opvolger van de ix35 Fuel Cell. Het nieuwe, nog naamloze, model is specifiek als waterstofauto ontworpen en Hyundai’s boodschap aan Nederland, Europa en de wereld: wij zijn er klaar voor, dus maak werk van die infrastructuur!