Lexus presenteert op de innovatiebeurs CES in Las Vegas volgende week Platform 3.0. Het merk laat op een Lexus LS zien hoe de techniek van een zelfrijdende auto in een LS geïntegreerd kan worden.

Lexus werkt samen met moedermerk Toyota aan techniek voor zelfrijdende auto’s. De nieuwste versie heet Platform 3.0, waarbij het vooral draait om de verbeterde LIDAR-sensoren en de integratie van de techniek in een bestaande auto.

De LS die Lexus als basis gebruikt is voorzien van een verhoogd dak, waarin camera’s en sensoren zijn ondergebracht. Doordat het merk de ruimte die normaal wordt ingenomen door het panoramadak gebruikt voor het wegwerken van de elektronica, is de hoogtetoename beperkt. Veel zelfrijdende prototypes hebben een nog grotere bult op het dak om de autonome rijtechniek goed te laten functioneren. Ook binnenin heeft Lexus de extra elektronica zoveel mogelijk weggewerkt, de computers zijn in een box in de bagageruimte ondergebracht.

Aan de zijkanten en in de bumpers zijn extra camera’s gemonteerd, die nu ook kleine objecten en kinderen kunnen detecteren. De verbeterde LIDAR-sensoren op het dak kijken in een straal van 200 meter rondom de auto. Eerdere prototypes van Toyota en Lexus waren alleen in staat om die afstand aan de voorkant te detecteren.

Toyota gaat enkele exemplaren van de speciale Lexus LS bouwen. De auto’s worden in de loop der tijd aangepast en voorzien van nieuwe technologie en andere verbeteringen.