Het is nog ruim een week te gaan voor de première van de nieuwe generatie Mercedes-Benz G-Klasse. Toch verstrekt het merk alvast informatie over de terreincapaciteiten én laat het de SUV in actie zien op de Schöckl-berg.

Het belangrijkste doel dat Mercedes-Benz zich bij het ontwerp van de nieuwe G-Klasse stelde was om de auto nóg terreinwaardiger te maken. Onderstaande video op de Schöckl-berg, het Oostenrijkse testterrein van het merk, laat alvast iets zien van de resultaten. Informatie hebben we ook, al wordt de G-Klasse pas over ruim een week in Detroit officieel onthuld en is 'ie nu nog afgeplakt. 

Enkele cijfers

De assen van de nieuwe 'G' hangen minimaal 241 mm boven de ondergrond, de terreinwagen kan door 70 cm diep water en modder waden, hij blijft stabiel tot hoeken van 35 graden en kan hoeken van 30 graden aansnijden. Dat zijn enkele van de cijfers die de bouwers aanleveren. 

Die bouwers zijn Mercedes-Benz én huistuner Mercedes-AMG. Zij hebben een verhoogde, onafhankelijke ophanging ontworpen, bestaande uit een 'double wishbone'-constructie vooraan en een vaste achteras achteraan. Het ladderchassis, de drie differentiëlen en de 'low gearing'-functie van de vorige generatie hebben ze behouden. 

Aanstaande Mercedes-Benz G-Klasse

De nieuwe G-Klasse wordt bedeeld met de 9G-Tronic-automaat, maar deze is aangepast voor off-road-gebruik. Dankzij de transmissie rijdt de G-Klasse nu stiller, comfortabeler en zuiniger. De 'low range'-functie is daarbij te gebruiken tot 40 km/u, de 'high range' tot 70 km/u. 40 procent van het koppel kan naar de voorwielen worden gestuurd, 60 procent naar achteren. De permanente All-Wheel Drive zorgt voor maximale tractie. 

Nieuw is de G-modus, die automatisch inschakelt bij het gebruik van een van de differentiëlen. Deze off-road-stand past onder meer de demping van het chassis aan de ondergrond aan. Een 360 graden camera vult de beelden van de achteruitkijk- en drie andere camera's aan. Die verschijnen op het infotainmentscherm, samen met data als hoogte, hellingshoek, geactiveerde differentiëlen en een compas. Zo wordt terreinrijden nóg leuker!