In een rapport over CO2-uitstoot schrijft de EU dat alle automerken hun doelstellingen voor 2016 hebben behaald. De fabrikanten krijgen het echter de komende jaren moeilijker.

Elk jaar rapporteert het European Environment Agency (EEA) van de Europese Unie over de resultaten die autoproducenten hebben geboekt op het gebied van CO2-reductie. Sinds de metingen in 2004 begonnen, komt er in Europa 28 procent minder van dit broeikasgas uit de uitlaten van nieuwe personen- en bestelwagens. De cijfers gaan uit van de NEDC-test uitgevoerd op de rollenbank.

In 2016 is de uitstoot wederom gedaald, hoewel slechts 1,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De gemiddelde hoeveelheid CO2 per model lag dat jaar op 118,1 g/km. Het laagste gemiddelde niveau bereikte Peugeot, met 102 g/km. Zusterbedrijf Citroën volgde met 103 g/km. Toyota bood het hoogste percentage (44 procent) nieuwe modellen aan met een CO2-emissie lager dan 95 g/km. Positief is dat alle merken in 2016 de opgelegde doelstellingen hebben behaald. Fabrikant Jaguar Land Rover boekte de grootste vooruitgan,g met een gemiddelde afname van 14,2 g/km aan CO2-uitstoot per model.

Toyota Prius

Komende jaren worden moeilijker

Het EEA voorziet dat de autobouwers het de komende jaren moeilijker krijgen om de doelstellingen te behalen, als de ontwikkelingen voortgaan in het huidige tempo. De nieuwe en enigszins realistischer WLTP-test, die de NEDC vervangt, registreert hogere emissiewaarden. Het aantal dieselauto's - die over het algemeen minder uitstoten dan benzineauto's - neemt momenteel snel af. Weliswaar verschijnen steeds meer (emissieloze) elektrische auto's op de markt en op de weg, maar hun relatieve aandeel blijft met 1,4 procent verwaarloosbaar. Ondertussen verhoogt de EU in 2021 opnieuw de te behalen emissienormen. 

Nederland valt terug

In ons eigen land zien we bovendien een terugval sinds de bijtellingsvoordeeltjes op auto's met brandstofmotoren zijn komen te vervallen. Was in 2015 de gemiddelde CO2-uitstoot nog 102 g/km, in 2016 steeg deze naar 107 g/km en in het afgelopen jaar lag het gemiddelde al op 112 g/km; zo wijzen cijfers van Rai Vereniging uit. Er is dus ook hier werk aan de winkel.