Het is zover, de nieuwe Kia Ceed staat bij de dealers. De hatchback is de eerste van drie varianten en ook de Sportswagon staat al op stapel. We grijpen de showroomintroductie aan om alle essentiële informatie over de derde generatie Ceed overzichtelijk op een rij te zetten.

Allereerst wil je natuurlijk weten: wat is er veranderd ten opzichte van de tweede generatie Ceed? Grofweg drie dingen: het design, de onderhuidse techniek en de beschikbare uitrusting. Door aangepaste proporties en strakkere lijnen ziet de Ceed er sportiever uit dan ooit. Het rijgedrag kan eveneens ‘sportiever’ genoemd worden, vooral dankzij verbeteringen aan het onderstel en de besturing. Nieuwe technische snufjes bieden extra veiligheid, up-to-date infotainment en ondersteunen de rijder.

Samen maken deze vernieuwingen de Ceed volwassener dan ooit. Het model, door het Koreaanse merk in 2006 geïntroduceerd als Europees ontwerp voor de Europese markt, beantwoordt hiermee inmiddels aan een groot aantal verwachtingen van de veeleisende automobilisten hier. Voor jonge of dynamische rijder is de compacte middenklasser nu eveneens een aantrekkelijke optie.

De nieuwe Ceed staat op hetzelfde platform als de Hyundai i30. Technisch zijn de twee dus verwant, maar waar de i30 is gericht op comfortabel rijden is de Ceed de sportievere keuze.

Kia Ceed 2019

De lengte van 4,31 meter is gelijk gebleven. In verhouding tot voorloper Cee’d is de hatchback – waarvan de naam voortaan zonder apostrof geschreven wordt – ietsje breder (1,80 meter) en lager (1,45 meter). Gelukkig heeft Kia wat meer binnenruimte weten te winnen. Dat manifesteert zich bijvoorbeeld als extra schouderruimte. Daarnaast is de kofferbak wat gegroeid, tot 395 liter.

De Sportswagon volgt snel

De vijfdeurs hatchback die nu als eerste in de showroom staat is te koop vanaf 22.595 euro. Voor een auto in het compacte middensegment is dat niet de laagste vanafprijs, maar Kia is wel degelijk concurrerend in wat je voor dat geld krijgt: de instapuitvoering beschikt al over 120 pk vermogen en voorzieningen als airco, Bluetooth smartphone-integratie, cruise control, lichtsensor, Lane Keeping Assist en een noodremsysteem. Bovendien geldt de bekende Kia-garantie van 7 jaar (of 150.000 km) ook voor de nieuwe Ceed.

Kia Ceed Sportswagon 2019

Heb jij, zoals de meeste Nederlanders, meer interesse in de stationwagonvariant, dan hebben we goed nieuws: de Ceed Sportswagon staat het volgende (vierde) kwartaal al bij de dealers. De laadruimte van die versie is flink gegroeid, tot minimaal 600 liter. Kia vraagt 1.250 euro extra voor de Sportswagon, wat de vanafprijs op 23.845 euro brengt. De driedeurs Pro_Cee’d keert niet meer terug. Wel verschijnt als derde Ceed-variant een coupé-achtige Shooting Brake, die wordt afgeleid van de Proceed Concept.

Onder de motorkap

Wie fan is van Kia’s 1.0-turbobenzinemotor, kan de nieuwe Ceed hiermee gewoon weer bestellen. Twee nieuwe krachtbronnen vullen het assortiment aan. Met de 1,4 liter T-GDi beschikt de Ceed-generatie over maximaal 140 paardenkrachten. Uit de nieuwe 1.6 CRDI komt 115 pk vermogen. Dieselen met deze motor levert minder NOx-uitstoot op dan voorheen, dankzij de Selective Catalytic Reduction-techniek worden deze stikstofoxiden met behulp van het additief AdBlue grotendeels opgelost.

Standaard levert Kia alle krachtbronnen met een handmatig te schakelen zesbak af. De nieuwe motoren zijn tevens leverbaar met de 7-traps DCT-automaat met dubbele koppeling. Daarvoor betaal je 2.000 euro maar je krijgt er schakelcomfort en zuinig verbruik voor terug.

Motoren Kia Ceed 2019
Motor Soort Brandstof Vermogen Koppel Verbruik
1.0 T-GDi driecilinder turbo benzine 120 pk 172 Nm 5,4 - 5,6 l/100 km
1.4 T-GDi viercilinder turbo benzine 140 pk 242 Nm 5,7 l/100 km
1.6 CRDI viercilinder diesel 115 pk 280 Nm 4,3 l/100 km

Nu vier uitvoeringen, later de GT

Kia biedt de Ceed aan in elf lakkleuren en vier uitrustingsniveaus. Hierboven noemden we al het instapniveau ComfortLine, dat overigens alleen te bestellen is in combinatie met de 1.0 T-GDi. De overige niveaus zijn verkrijgbaar met alle motoriseringen.

Op de ComfortLine volgt de DynamicLine, voorzien van onder meer een infotainmentsysteem met 8 inch touchscreen, navigatie, DAB+ digitale radio en smartphone-uitwisseling via Apple CarPlay en Android Auto. Automatische airco, parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera en 16 inch lichtmetalen wielen, het zit er allemaal op.

Kia Ceed 2019

De DynamicPlusLine kun je van de DynamicLine onderscheiden door verwarmbare voorstoelen plus stuurwiel, en features als de smart key met startknop. Kies je daarbij voor de DCT-automaat dan voorziet Kia de Ceed tevens van rijhulpsystemen waaronder adaptieve cruise control en Lane Following Assist. Laatstgenoemde techniek kan de auto op de snelweg tot 130 km/u zelf laten sturen, accelereren en remmen - een functie die nog vrij uniek is voor auto’s in het C-segment.

Op de topversie van de Ceed, de ExecutiveLine, zitten nog meer assistentiesystemen. De blindehoekwaarschuwing is een praktisch voorbeeld. Standaard heeft dit uitrustingsniveau onder meer grotere velgen, een schuif/kanteldak, JBL Premium-sound system en draadloos opladen van smartphones. De bekleding is uitgevoerd in leder. De bestuurdersstoel heeft elektrische verstelling (inclusief geheugen) plus stoelventilatie, de achterbank juist verwarming.

Prijzen Kia Ceed en Ceed Sportwagon 2019
Model Motor Transmissie Uitrusting Vanafprijs
Benzine
hatchback 1.0 T-GDi 120 pk 6-handbak ComfortLine 22.595 euro
hatchback 1.4 T-GDi 140 pk 6-handbak DynamicLine 26.095 euro
hatchback 1.4 T-GDi 140 pk DCT7-automaat DynamicLine 28.095 euro
Sportswagon 1.0 T-GDi 120 pk 6-handbak ComfortLine 23.845 euro
Sportswagon 1.4 T-GDi 140 pk 6-handbak DynamicLine 27.345 euro
Sportswagon 1.4 T-GDi 140 pk DCT7-automaat DynamicLine 29.345 euro
Diesel
hatchback 1.6 CDRi 115 pk 6-handbak DynamicLine 28.095 euro
hatchback 1.6 CDRi 115 pk DCT7-automaat DynamicLine 30.095 euro
Sportswagon 1.6 CDRi 115 pk 6-handbak DynamicLine 29.345 euro
Sportswagon 1.6 CDRi 115 pk DCT7-automaat DynamicLine 31.345 euro

Bij een dynamisch rijdende auto hoort natuurlijk ook een sportieve uitvoering en die volgt op termijn, in de vorm van een GT met meer dan 200 pk. Mogelijk zal die voorbehouden blijven aan de Ceed Shooting Brake. Zit jij niet op veel vermogen te wachten maar wil je wel de sportieve aankleding? Dan is de GT-Line de aangewezen uitvoering voor jou.

Meer informatie

Sinds de eerste generatie zijn er ruim 1,25 miljoen exemplaren van de Cee’d verkocht. Met de gekozen veranderingen zou de derde generatie zomaar weer een hit kunnen worden. Wil je meer weten over Kia’s visie op het nieuwe model, dan bevelen we je ons interview aan met twee topmensen bij Kia Europe. En we hebben nog meer interessante artikelen over het nieuwe model:

• Statische introductie - Nieuwe Kia Ceed gepresenteerd in München
• Interview - Jong, sportief en dynamisch: zó wil Kia de nieuwe Ceed in de markt zetten
• Aankondiging Sportswagon - Kia Ceed Sportswagon biedt flink meer bagageruimte
• Rij-indruk - Eerste meters met... de nieuwe Kia Ceed
• Rijtest - Kia Ceed: ontkiemd, volgroeid