Dat veel fabrikanten worstelen met de nieuwe WLTP-verbruikstest is je vast niet ontgaan. Opel anticipeert al jaren op deze veranderingen, wat ervoor zorgt dat vrijwel alle nieuwe Opels al aan de strengste milieu-eisen voldoen. Een interessant gegeven, maar je voelt er niets van. Daarom combineert Opel het media-evenement rond de motoren met de mogelijkheid om nieuwe aandrijflijnen te testen. Zo stap ik alvast in een pre-productieauto voorzien van een 130 pk sterke turbomotor, gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

De camouflagetape op de auto is maar interessantdoenerij, want aan het koetswerk is niets veranderd. Het geeft aan dat het hier om pre-productieauto’s gaat waarbij nog geen 130 km op de teller staat. Onderhuids is wel het nodige veranderd, want de bekende 1,2 liter turbo-benzinemotor met 130 pk is nu voorzien van een benzine-partikelfilter. Daardoor moet veel extra fijnstof worden tegengehouden op een manier waarvan je niets moet merken. Ook het automatisch regenereren van het filter, wat om de 500 km moet gebeuren, zou in principe onmerkbaar moeten zijn. Vandaag ga ik daar in ieder geval niets van voelen, want de tijd om kennis te maken is beperkt.

De 1.2 Turbo en 1.5 Diesel voldoen aan de laatste milieu-eisen.

Desondanks is er een goede reden om met deze auto te rijden, want de 1.2 Turbo is vanaf nu leverbaar met een achttrapsautomaat. Deze versnellingsbak kennen we al uit de sterkste Grandland X, nu is hij ook leverbaar met de 1.2 Turbo en 1.5 Diesel. De zestrapsautomaat die je voorheen kon bestellen was al was al niet verkeerd, de achttraps voelt als een sprong voorwaarts. Meestentijds hoor je alleen aan het gedempt aanwezige motorgeluid dat er geschakeld wordt, zelden voel je een iets duidelijkere terugschakeling.

Opvallend lage toerentallen

De automaat is behoorlijk alert en schakelt snel door naar hogere verzetten. Wanneer je wat kracht vraagt schakelt de transmissie al snel terug. Logisch ook, want bij 120 km/u draait de driecilinder een opvallend lage 2.200 tpm. Opel vertrouwt volledig op het standaard schakelprogramma, want een sportstand kent de automaat niet. Wel kun je desgewenst zelf schakelen door de versnellingshendel naar voren of naar achteren te duwen, wat prima werkt. Schakelflippers aan het stuur worden overigens niet geleverd.

Voor een reiswagen als de Grandland X is deze aandrijflijn uitstekend geschikt. De 1,2 liter turbomotor is zeer adequaat en brengt gemakkelijk snelheid in de auto. Van 0 naar 100 km/u sprint je in 10,4 seconden en bij 196 km/u moet de luchtweerstand het feestje beëindigen. Over het verbruik kan ik geen indicatie geven daar de boordcomputer het nog niet doet. Tsja, het blijft een pre-productie-exemplaar. Eerdere ervaringen met deze motor leren dat je eenvoudig beter dan 1 op 13 moeten halen.