Deze auto is gezegend met misschien wel het beste platform in zijn segment, uitgerust met talloze slimme rijhulpsystemen en verkrijgbaar in vele varianten. Dames en heren, de nieuwe Ford Focus staat in de showroom! En wij hebben alle informatie die je zoekt.

We hebben er al mee gereden en daarom kunnen we je vertellen dat de nieuwe Focus een van de fijnst rijdende auto’s in zijn segment is. Zo, dat is er alvast uit. Een Ford onderscheidt zich eigenlijk altijd wel positief als het op rijden aankomt, er zijn weinig merken die zo’n prettige mix van comfort en dynamiek weten te bereiken als het merk met de blauwe ovaal. Dat Ford de hoge verwachtingen opnieuw waarmaakt is niet vanzelfsprekend, de concurrentie heeft ook bijgeleerd. Toch tilt Ford de Focus naar een hoger niveau dan voorheen, door talloze vernieuwingen door te voeren op allerlei gebieden. De vierde generatie Focus staat op een heel nieuw platform, dat de auto 20 procent stijver en tot 88 kilogram lichter maakt. Beide verbeteringen dragen bij aan een nóg lichtvoetiger rijgedrag.

Ford Focus

Het nieuwe model is niet noemenswaardig groter dan het uitgaande model, maar wel ruimer. Dat komt voornamelijk omdat de wielbasis met 5 centimeter is toegenomen, waardoor achterpassagiers meer beenruimte hebben gekregen. Ook door andere slimme oplossingen, zoals het verder naar voren plaatsen van het dashboard en het smaller maken van de middentunnel, is er meer ruimte ontstaan. Daarnaast kun je iets meer bagage meenemen, omdat de kofferbak 12 liter groter is dan die van de voorgaande Focus.

Nieuw maar herkenbaar

De Focus is volgens de laatste modetrends in het compacte middensegment vormgegeven. Veel stylingelementen van de Fiesta zijn overgenomen in het ontwerp van de Focus, waardoor het nieuwe model naadloos in de grote Ford-familie opgaat. Voor het eerst brengt Ford van de Focus verschillende versies uit, zowel van de hatchback als Wagon. Wil je luxe? Kies dan de Vignale met chromen accenten en glimmende wielen. Sportiviteit? Daarvoor is er de ST-Line met meer dynamisch vormgegeven bumpers en donkere accenten. Liever een stoere Focus? Wacht dan op de Active-uitvoering, met vergrote bodemspeling en zwarte beschermingsranden. Hoeft dat allemaal niet zo voor jou? Geen zorgen, er zijn ook reguliere uitvoeringen zonder opsmuk. Gewoon alleen Focus.

Ford Focus

Het aantal knoppen op het dashboard is volgens Ford met 50 procent gereduceerd ten opzichte van de voorgaande generatie. Veel functies bedien je via het Sync3-multimediasysteem, dat Ford ook in diverse andere modellen al toepast. De standaarduitvoering is voorzien van een 6,5 inch beeldscherm en vanaf het tweede uitrustingsniveau levert het merk al een 8 inch groot exemplaar. Diverse nieuwe functies maken het leven aan boord aangenamer, zoals een draadloze telefoonlader, een head up-display, een slimme achteruitrijcamera met groothoeklens en een adaptief onderstel, dat in verschillende standen ingesteld kan worden. Al deze functies zijn nieuw voor de Focus en ook zeker geen gemeengoed in het compacte middensegment.

Dat geldt helemaal voor de talloze veiligheidssystemen die Ford in de nieuwe Focus stopt. Het nieuwe model kan semi-autonoom rijden dankzij de adaptieve cruise control en lane centering. Hiermee accelereert, remt en stuurt de auto volledig zelfstandig op snel- en B-wegen. Je moet nog wel je handen aan het stuur houden, het blijft namelijk een hulpsysteem. Een andere opvallende noviteit is dat de verkeersbordenlezer is uitgebreid met een waarschuwingssignaal dat in werking treedt als je gaat spookrijden.

Scherpe hoeken

Weet je nog, de eerste generatie Focus die in 1998 op de markt kwam? De opvallende, scherpe lijnen waren destijds een designrevolutie voor Ford maar zijn in de loop der jaren steeds een beetje verder afgeslepen. De scherpe rij-eigenschappen zijn echter gebleven. De Focus weet als geen andere auto in zijn segment een goed veercomfort te combineren met een dynamische wegligging en besturing. Voor elk wat wils dus. Ook het nieuwe C2-platform biedt gelukkig die goede mix van eigenschappen, zo blijkt uit onze eerste test in Zuid-Frankrijk.

Een nieuw platform betekent vaak ook diverse nieuwe motoren. Ja, voor de Focus heeft Ford nieuws op dat gebied. De 1.5 EcoBoost benzinemotor debuteerde in de Fiesta ST, maar wordt in de Focus pas echt uitgerold. Ford biedt versies aan met 150 en 182 pk. Bijzonder: het is de eerste driecilindermotor waarvan een cilinder uitgeschakeld kan worden om brandstof te besparen. Naast de 1.5 biedt Ford ook de bekende 1.0 driecilindermotor aan, die al diverse keren tot Engine of the Year is verkozen. Dit blokje is er met 100 en 125 pk. Liever diesel? Dan heeft Ford de moderne 1.5 en 2.0 EcoBlue voor je klaar staan, met vermogens van 95 tot 150 pk. Ook nieuw: een achttraps automaat, die met een draaiknop op de middentunnel is te bedienen.

Motoren Ford Focus*
1.0  1.0  1.5  1.5  1.5 EcoBlue 1.5 EcoBlue 2.0 EcoBlue
Aantal cilinders 3 3 3 3 4 4 4
Brandstof benzine benzine benzine benzine diesel diesel diesel
Versnellingsbak hand hand/aut hand/aut hand hand hand/aut hand
Vermogen 100 pk 125 pk 150 pk 182 pk 95 pk 120 pk 150 pk
Koppel 170 Nm 170 Nm 240 Nm 240 Nm 300 Nm 300 Nm 370 Nm
0-100 km/u-tijd  12,1 sec 10,0 sec 8,8 sec 8,3 sec 11,4 sec 10,0 sec 8,5 sec
Topsnelheid 186 km/u 200 km/u 210 km/u 225 km/u 183 km/u 196 km/u 213 km/u
Verbruik 1 op 21,2 1 op 20,8 1 op 18,8 1 op 18,1 1 op 28,5 1 op 23,8 1 op 22,7

*De waarden kunnen wijzigen als je kiest voor bepaalde opties. Alle cijfers betreffen de handgeschakelde versies.

Ford biedt de nieuwe Focus aan in vijf uitvoeringen: Trend Edition, Trend Edition Business, ST-Line Business, Titanium Business en Vignale. De basisuitrusting is al behoorlijk compleet. Een multimediasysteem met aanraakscherm, 16 inch lichtmetalen wielen, airconditioning en vele actieve veiligheidssystemen zijn standaard op elke Focus. Voor cruise control, een 8 inch aanraakscherm en parkeersensoren moet je upgraden naar de Trend Edition Business-uitvoering. Met de ST-Line Business voeg je vooral uiterlijke verfraaiingen toe en een sportonderstel, voor meer luxe kun je de versie Titanium Business aankruisen. De extra’s die je dan krijgt zijn onder andere sfeerverlichting in het interieur, tweezone klimaatregeling, keyless entry, led-achterlichten en een regensensor.

De topuitvoering luistert naar de naam Vignale en vult de uitrusting verder aan met 17 inch lichtmetalen wielen, een inparkeersysteem, verwarmde stoelen, een head-up display, led-koplampen en diverse uiterlijke verfraaiingen, zoals een specifieke grille en Vignale-badges.

Vanafprijzen Ford Focus
benzine
1.0 Ecoboost 100 pk Trend Edition € 23.765 
125 pk ST Line Business € 27.373
125 pk aut. Titanium Business € 29.423
1.5 Ecoboost 150 pk aut. ST Line Business € 31.123
182 pk ST Line Business € 29.873
diesel
1.5 EcoBlue 95 pk Trend Edition € 26.373
120 pk Trend Edition Business € 28.573
120 pk aut. ST Line Business € 32.673
2.0 EcoBlue 150 pk ST Line Business € 31.673
Meerprijs Wagon € 1.000
Private Lease vanaf € 333 p/m

Er is maar weinig dat niet nieuw is aan de vierde generatie Focus. Zo’n beetje alles ging op de schop: het ontwerp, het onderstel, het interieur, de versnellingsbakken, diverse motoren en de veiligheidssystemen. Ja, dat is een risico bij een succesvol model als de Focus. Want wat goed is, kun je moeilijk verbeteren. Toch heeft Ford dat gedaan, zoals blijkt uit onze eerste test met het nieuwe model. Concurrenten als de Volkswagen Golf en Opel Astra gaan het heel zwaar krijgen met de nieuwe Focus. Ford gooit namelijk niet alleen de bewezen rijkwaliteiten in de strijd, maar ook heel veel moderne techniek. Een aansprekende combinatie voor zowel zakelijke rijders als particuliere klanten.

Meer over de Ford Focus: