Elektrische Land Rover

Land Rover legt de naam 'Road Rover' vast. Is dit handelsmerk bedoeld voor de derde modelfamilie van het merk, waarvan we als eerste een elektrische cross-over voor de weg verwachten?

Deze week heeft het merk Land Rover de naam 'Road Rover' officieel laten vastleggen. Hoewel Land Rover daarbij niets heeft bevestigd, gaan we er - op basis van informatie die de autobouwer vorig jaar verstrekte - vanuit dat het hier gaat om een aparte, derde modelfamilie naast de Discovery- en Range Rover-families. 

De naam 'Road Rover' suggereert dat deze gebruikt gaat worden voor modellen die vooral geschikt zijn voor dynamisch weggebruik. Ze zouden over minder terreincapaciteiten beschikken dan de huidige Landf Rover-families. 'Echte' cross-overs voor in de stad en op de weg, zo je wilt.

Vorig jaar zoemde de nu vastgelegde handelsnaam al rond als interne codenaam voor zo'n modellijn. Die zou, volgens het goed ingevoerde Britse magazine Autocar, samen worden ontwikkeld met een model van zustermerk Jaguar, de XJ. Het nieuwe platform dat daarvoor ontwikkeld wordt zou geschikt zijn voor zowel brandstofmotoren als een elektrische aandrijflijn. 

Naar verwachting worden de eerste Land Rover Road Rover, net als de Jaguar XJ, een 100 procent elektrische auto, waarbij twee elektromotoren naar wens kunnen zorgen voor All-Wheel Drive. Prestaties die worden verwacht zijn een 0-100 km/u-sprint in minder dan 5 seconden en een (theoretische) actieradius van tegen de 500 km. Een meer aerodynamisch uiterlijk dan dat van de Range Rover-familie is dan noodzakelijk. 

In de jaren '50 van de vorige eeuw bracht Land Rover reeds een studiemodel uit met de naam Road Rover. Ook die conceptcar hield het midden tussen een terreinwaardige Land Rover en de wegauto's die werden gebouwd door toenmalig moederbedrijf Rover. De concurrenten waartegen een nieuwe Road Rover het moet opnemen zijn bijvoorbeeld de Audi Allroad-familie, de Mercedes All-Terrain-modellen en de Volvo Cross Country-uitvoeringen.