BMW onthult vandaag z'n nieuwe topmodel, de 8 Serie Coupé. Deze is tegelijk met het M8-performancemodel en de M8 GTE-raceauto ontwikkeld, opdat het een echte rijdersauto is. 

Laten we dan maar direct de prestaties noemen van de twee uitvoeringen die bij de showroomintroductie, op 24 november, beschikbaar zijn. Met het topmodel M850i xDrive is een 0-100 km/u-sprint van 3,7 seconden geklokt. Dit wordt gerealiseerd met behulp van een nieuwe 4,4 liter V8-turbobenzinemotor die 530 pk vermogen kan leveren en maximaal 750 Nm koppel. De krachtbron zou van zichzelf een fraai geluid produceren. 

De drieliter zes-in-lijn dieselmotor in de 840d xDrive Coupé gaat tot 320 pk en 680 Nm, waarmee de sprint in 4,9 seconden afgelegd kan worden. Beide 8 Series worden voorzien van een verder ontwikkelde 8-traps Steptronic-automaat. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u.

Opwindend rijgedrag hangt natuurlijk van meer af dan power. Bij de ontwikkeling heeft BMW gestreefd naar een laag zwaartepunt, uitgebalanceerde gewichtsverdeling en paste het merk een lichtgewicht constructie toe. De 8 Serie tweedeurscoupé, die we sinds de jaren '90 niet meer hebben gezien, is dit keer standaard bedeeld met onder meer een sportuitlaat, sperdifferentieel achter, adaptieve M-wielophanging en Integral Active Steering. De carrosserie en wielophanging zijn extra stijf. 

BMW 8 Serie

Het nieuwe topmodel is 4,84 meter lang, 1,90 meter breed en 1,34 meter hoog. De wielbasis meet 2,82 meter. Hoewel we een 'echte BMW' zien op bijgevoegde fotogalerij, heeft het Duitse merk een nieuwe, minimalistische designtaal toegepast met onder meer een 'double bubble' dakvorm. Voor het interieur waren de doelstellingen luxe en rust. De blik moest voorwaarts gericht worden, op de weg. Zo weinig mogelijk aparte knoppen, een 10,25 inch groot display en ook het Head-Up Display kreeg een groter projectieoppervlak.

Verder biedt de cabine nieuwe sportstoelen met leder bekleed, de BMW Live Cockpit Professional, een Bowers & Wilkins-audiosysteem en draadloze oplader voor smartphones. Diverse rijhulpsystemen ondersteunen semi-autonoom rijden. Bij de introductie zullen ook BMW Individual-opties, het M Sport-pakket en het M Technic Sport Package beschikbaar zijn. Later in het jaar volgen de prijzen.