Later vandaag volgt onze eerste rij-indruk, nu hebben we alvast uitgebreide specificaties van de vernieuwde Jeep Renegade. Lees meer over de nieuwe motoren, infotainment, veiligheidssystemen, uiterlijke aanpassingen en natuurlijk off-road functies.

De vernieuwde Renegade krijgt voor het eerst turbomotoren. Bij de voorwielaangedreven versie van de compacte SUV kan worden gekozen voor een 1.0 driecilindermotor van 120 pk vermogen en 190 Nm koppel, gekoppeld aan een handbak met zes verzetten. Daarnaast kan 'ie als 1,3 liter viercilinder met 150 pk en 270 Nm worden besteld, standaard met 6-traps DDCT-automaat met dubbele koppeling. De vierwielaangedreven Renegade krijgt een 1.3 turbomotor van 180 pk en 270 Nm die standaard verbonden is met een 9-traps automatische transmissie. 

Op de turbokrachtbronnen debuteert de derde generatie MultiAir-technologie. Deze motoren zorgen voor een lager gewicht en brandstofverbruik. De Multijet II-turbodiesels (beschikbaar in 1.6 van 120 pk en een tweeliter van 140 of 170 pk) zijn voorzien van SCR-katalysator en dieselpartikelfilter, hetgeen de stikstofoxiden en roetdeeltjes reduceert. 

Rijhulpsystemen en infotainment

De vernieuwde Jeep, die eind september in de showrooms arriveert, krijgt standaard meer veiligheidsvoorzieningen. Zo zullen alle uitvoeringen voorzien zijn van Lane Departure Warning Plus en een intelligente snelheidsassistent met verkeersbordherkenning. Ook vallen onder het aanbod adaptieve cruise control, dodehoekbewaking en (op iets latere termijn) een parkeerhulp die nu ook het uitparkeren regelt. 

Renegade-kopers en -leaserijders kunnen kiezen uit het (vierde generatie) Uconnect-infotainmentsysteem met een touchscreen van 5, 7 of 8,4 inch groot. De twee grootste zijn geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto smartphone-uitwisseling. De 8,4 inch variant biedt standaard navigatie en - erg leuk - de app Jeep Skills. Daarmee kun je jouw off-roadvaardigheden laten beoordelen en verbeteren. De app biedt tevens allerhande voertuigdata en gegevens over te rijden wegen. 

Terreinvoorzieningen

Daarmee zijn we aangekomen bij het unieke van deze compacte cross-over: de terreincapaciteiten. De 4WD-uitvoering wordt met en zonder terreinreductie aangeboden. Alle vierwielaangedreven varianten kennen echter Selec-Terrain tractieregeling, Hill Start Assist en Hill Descent Control. Wil je een Renegade specifiek voor terreinrijden dan is er de Trailhawk, met extra grondspeling en een maximale veerweg. 

Hoewel de Jeep Renegade nog altijd het eigenwijze uiterlijk van een 'urban cross-over' heeft, heeft het Amerikaanse merk 'em wat meer exterieurdetails meegegeven die wijzen op z'n off-roadcapaciteiten. Het X-symbool op de nieuwe achterlichten zijn een onmiskenbare verwijzing naar de voorvader van de Jeep, de Willys MB uit de jaren '40. De opnieuw gestileerde zevensleufs grille, koplampen en mistlampen zijn verwant met die van de nieuwe Jeep Wrangler. 

Jeep Renegade

Ook nieuw is dat de verzonken koplampen nu van led-licht gebruikmaken in zowel dagrijverlichting als dimlicht. De dakrails komen voortaan in zwart. Net als bij de Wrangler kunnen voor de vernieuwde Renegade twee systemen besteld worden om met open dak te rijden: het verwijderbare My Sky-systeem en een tweedelig schuif/kanteldak van glas. 

Jeep heeft het middenconsole binnen voorzien van een handige, ingebouwde smartphonehouder. Ook is er extra bergruimte (ruim 1,2 liter extra) gerealiseerd voor onder meer een tablet. Net als voorheen zal de Renegade uitgebreid te personaliseren zijn. Zo zijn er nu zeven verschillende wielen - in drie maten - beschikbaar. Wij krijgen echt weer zin in de Renegade, jij ook?