De nieuwe, derde generatie Kia Ceed is in heel veel opzichten beter dan zijn voorgangers. Kia benadrukt echter: hij is vooral heel erg Europees. Voor ons lijkt dat misschien niet zo bijzonder, voor het Koreaanse merk voelt de Ceed als de stap van een mens op de maan. De derde stap, in dit geval. De ambitie druipt er in ieder geval vanaf, maar hoe góed is de nieuwe Kia Ceed daardoor geworden? Ik vlieg naar het Portugese Faro om dat te ontdekken.

Vooropgesteld: naast deze eerste rij-indruk kun je nog een uitgebreide rijtest verwachten. Deze eerste indruk is gericht op de Ceed met 140 pk sterke 1.4 Turbo in combinatie met een automatische versnellingsbak, de uitgebreide rijtest behandelt de 1.0 T-GDI met 120 pk. Laatstgenoemde zal in Nederland voor het grootste deel van de verkopen zorgen, daar ga ik dus graag iets dieper op in.

Ja, nog Europeser

Kia Ceed 2018

De Kia Ceed is in zijn doen en laten inderdaad nog Europeser dan voorheen. De stoelen en het stuurwiel laten zich ruim verstellen, een goede zit is zo gevonden en alle knoppen zitten precies daar waar je ze verwacht. Ook het bekende infotainmentsysteem van Kia zit net iets mooier in het dashboard verwerkt, want het scherm sluit nu naadloos aan op de behuizing.

Ook als je de aandrijflijn bekijkt zie je hier Europese kenmerken. De 1,4 liter turbomotor is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling: helemaal van nu. De motor voelt beneden de 2.500 tpm niet heel krachtig aan, maar de automaat weet deze eigenschap goed te pareren door de motor snel en haast onvoelbaar in het goede toerengebied te houden.  

Meer betrokkenheid

Ook heel Europees is de afstemming van het onderstel. Dit is erg goed in balans, zoals ik ook op een circuit en tijdens een gearrangeerde uitwijkproef heb kunnen ervaren. Bij de uitwijkproef werd het stabiliteitssysteem opzettelijk uitgeschakeld, desondanks wist de koets van geen wijken.

Ook op de niet altijd even hoogwaardige Portugese wegen laat de Ceed zich van zijn verfijnde kant zien. Het onderstel is weliswaar stevig, Europees zo je wilt, maar het laat zich niet van de wijs brengen. Geen gestuiter, nooit geklapper: oneffenheden worden adequaat gedempt.

Ook aan de besturing is extra aandacht besteed. Waar deze voorheen nogal vaag en ‘klinisch’ aanvoelde geeft het stuurwiel nu een veel natuurlijkere feedback. Je voelt je daardoor meer betrokken bij het rijden, een grote stap ten opzichte van voorheen. Een puntje van aandacht betreft het geluidscomfort, want hoewel wind- en motorgeluid op constante snelheid vrijwel afwezig zijn dringt het geluid van de banden op veel soorten asfalt bovengemiddeld hard binnen.

Driemaal…

Kia heeft een grote prestatie geleverd door al bij de derde generatie Ceed een dergelijk goede auto op de markt te brengen. Vooral op het gebied van rijden zijn de verbeteringen duidelijk te merken en elk van de drie leverbare motoren presteert voldoende. In de uitgebreide rijtest met veel meer foto's zal ik dieper ingaan op de 1.0 T-GDi. Houd Autokopen.nl dus ook de komende tijd in de gaten!