Plug-in hybrides verlaten het land, diesels blijven populair en Dacia-occasions worden het snelst verkocht. Het zijn enkele conclusies uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2018 van databureau VWE.

Auto’s staan steeds korter te koop. Gemiddeld wacht een occasion 72,2 dagen op een nieuwe eigenaar, zo staat in het Nationaal Occasion Onderzoek 2018 van VWE. Om dat getal in perspectief te zetten: vorig jaar was de statijd nog gemiddeld 72,8 dagen en op het dieptepunt in 2009 zelfs 88 dagen. Opvallend is dat vooral oudere occasions steeds minder lang in de showroom blijven. Auto’s van tussen de 15 en 20 jaar oud staan het kortst, ruim 60 dagen. Volgens VWE is dat te danken aan de steeds betere kwaliteit van auto’s.

Hoewel er vorig jaar fors minder tweedehands dieselauto’s zijn verkocht (min 9,4 procent ten opzichte van 2016), neemt de statijd juist meer dan gemiddeld af. Dieselauto’s maken nog altijd 25 procent van het totaal aantal verkochte occasions uit. Consumenten lijken zich weinig aan te trekken van het dieselschandaal, de eerste cijfers van 2018 wijzen weer op een toenemende interesse. Niet zo vreemd natuurlijk, deze brandstof is voor veelrijders nog altijd de goedkoopste oplossing.

Toyota C-HR vliegt de showroom uit

De auto die het snelst verkoopt is de Toyota C-HR, die gemiddeld minder dan een maand bij de verkoper wacht op een nieuw baasje. Ook de Kia Niro en Mazda CX-3 verkopen als warme broodjes. Voor kleinere modellen neemt de statijd juist toe, waarschijnlijk door de aantrekkelijke private lease-tarieven die ervoor zorgen dat veel mensen in een nieuwe auto gaan rijden in plaats van een occasion.

Meer occasions verkocht in 2017

Auto’s van Dacia worden gemiddeld gezien het snelst verkocht, in 63 dagen. Bij Volkswagen, het meest verkochte merk, is de statijd 65 dagen. De interesse in premiummerken nam toe in 2017, de statijden van occasions van Mercedes-Benz, Volvo en Alfa Romeo namen flink af en in absolute aantallen werden er fors meer Mini’s, BMW’s en Jaguars verkocht.

De populariteit van elektrische auto’s wisselt nog sterk, wat komt doordat het aanbod nog klein is en fluctueert. Vorig jaar stond een elektrische auto gemiddeld nog langer bij de handelaar dan een brandstofauto, maar in het eerste kwartaal van dit jaar is de statijd gedaald tot slechts 38 dagen. LPG en plug-in hybride zijn de brandstofvormen die het moeilijkst te verkopen zijn.

Import en export

In 2017 nam de import van gebruikte auto’s opnieuw toe. Bijna 200.000 occasions werden er naar ons land gehaald om het aanbod aan te vullen. De meeste daarvan komen uit Duitsland en vooral de Volkswagens Golf en Polo en de Opel Corsa werden vaak geïmporteerd.

Uiteraard waren er ook veel auto’s ons land verlieten, opvallend daarbij is vooral dat er naar verhouding veel plug-in hybrides op een trailer naar het buitenland worden gezet. De helft van alle plug-in hybrides die vorig jaar te koop stond, is geëxporteerd. Hongarije is de populairste bestemming voor deze auto’s, omdat daar subsidies op dit soort auto's worden gegeven. Dieselauto’s vormen nog altijd het grootste aandeel van de exportauto’s, in 2017 zo’n 112.000 stuks. Dat is ongeveer de helft van alle geëxporteerde occasions.

Bekende namen

Alle ontwikkelingen hebben weinig invloed op de populairste merken en modellen. Als je kijkt naar de aantallen dan zijn het de bekende merken die in de top 10 staan met Volkswagen, Peugeot en Opel op het podium, in die volgorde. Het marktaandeel van deze merken is al jaren stabiel, ook in 2017 is er nauwelijks verandering. Bij de meest verkochte modellen zien we eveneens bekende namen: de Volkswagens Golf en Polo, de Opel Corsa, de Ford Focus en de Opel Astra zijn de vijf meest gekochte auto’s. Overigens geldt voor al deze modellen dat ze minder vaak verkocht zijn dan een jaar eerder.

Als we inzoomen op de autosegmenten dan valt op dat de populariteit van kleine auto’s blijft toenemen: stadsauto’s, compacte modellen, kleine MPV’s en kleine SUV’s: allemaal kunnen ze rekenen op meer belangstelling. Auto’s uit B-segment, waarin modellen als de Volkswagen Polo en Ford Fiesta actief zijn, worden nog altijd het meest verkocht in Nederland. Een kleine daling is te zien bij auto’s uit de middensegmenten.