De nieuwste mode in het SUV-segment is de coupé-variant en Land Rover is de eerste die er een uitbrengt voor de luxemarkt. De Range Rover SV Coupé is tevens de snelste Range Rover ooit.

De Range Rover SV Coupé is als rijdersauto bedoeld, daarom beginnen we maar met de prestaties: dankzij de 565 pk aan vermogen en 700 Nm koppel die de 5.0 supercharged V8-benzinemotor levert, trekt de nieuwkomer op van 0-100 km/u in 5,3 seconden. De topsnelheid ligt op 266 km/u. Het onderstel is ten opzichte van de reguliere Range Rover 88 mm verlaagd. Toch heeft Land Rover de terreinvaardigheden niet opgeofferd. Ook de SV Coupé heeft een doorwaaddiepte van 900 mm en een maximaal aanhangergewicht van 3,5 ton.

De nieuwe Range Rover-telg heeft een bijbehorend sportieve uiterlijk. Als een echte coupé heeft deze SUV-coupé een aflopende daklijn en slechts twee deuren - zonder raamlijsten. De deuren zijn groot en sluiten elektrisch zodat je toch makkelijk de achterstoelen kunt bereiken. 

'Vloeibaar' metaalachtige glans

Land Rovers Range Rover SV Coupé

De maximaal 999 te produceren exemplaren worden met de hand gebouwd door de Special Vehicles Operations-afdeling en kunnen naar hartelust worden geïndividualiseerd. Naast de meer dan honderd uni-lakkleuren worden vier two-tone combinaties aangeboden. Bijzonder is de lak Liquesence, die de carrosserie een 'vloeibaar' metaalachtige glans geeft. Het interieur is eveneens in vier kleurcombinaties uit te voeren, naast een uitgebreid aanbod single-tone tinten. Verder biedt SVO verschillende houtfineer-afwerkingen aan, waaronder het nieuwe Nautica van walnoot en plataan. 

De SV Coupé is van de andere Range Rover-modellen te onderscheiden door een afwijkende grille, ventilatiesleuven op de flanken en het diamantvormig patroon in de lederen bekleding. Voor het eerst zijn wielen van 23 inch groot bij te bestellen. De verkoop start in het vierde kwartaal van 2018. De vanafprijs ligt op 390.000 euro.