Hyundai toont op de Geneefse beurs het studiemodel Le Fil Rouge. Het laat de ontwerprichting zien van toekomstige Hyundai-modellen. De nieuwe designtaal is gebaseerd op vier pijlers.

Hyundai showt nogal wat primeurs op de autosalon van Genève. De nieuwe generatie Santa Fe staat er, de elektrische uitvoering van de Kona, maar ook een stijlvol studiemodel. Hiermee laat het Koreaanse merk zien hoe toekomstige Hyundai-modellen eruit komen te zien. 

De auto draagt de naam Le Fil Rouge, 'de rode draad' die door de verschillende ontwerpstijlen uit Hyundai's verleden loopt en deze verbindt met die van het heden en de toekomst. Hiervoor heeft hoofdontwerper Luc Donckerwolke - die zijn sporen eerder verdiende bij vijf merken van het Volkswagen-concern - een nieuwe designtaal ontwikkeld. 

Ons doel is om een gewild merk te creëren door auto’s te bouwen die het hart van bestuurders en passagiers sneller laat kloppen

Proporties, architectuur, styling en technologie

Deze taal heet Sensuous Sportiness. Donckerwolke zegt erover: "Ons doel is om een gewild merk te creëren door auto’s te bouwen die het hart van bestuurders en passagiers sneller laat kloppen." Vier pijlers kenmerken de nieuwe designstrategie: proporties, architectuur, styling en technologie. 

Studiemodel Le Fil Rouge heeft de proporties van de gulden snede meegekregen, de meetkundige verhoudingen die vaak in de natuur voorkomen. Deze proporties zijn plezierig om te zien. Hyundai heeft ze vertaald in een lange wielbasis, grote wielen, korte overhangen voor en achter en binnenin in een comfortabele verhouding dashboard-tot-wielas. 

De zogenaamde 'Light Architecture' geeft de auto een dynamische uitstraling, alsof 'ie voortbeweegt. Het interieurdesign, met onder meer 'wrap around'-dashboard en -stoelen, richt zich op ergonomie en ruimte. Deze pijler moet de indruk geven alsof ex- en interieur met enkele pennenstreken getekend zijn.

Hyundai Le Fil Rouge

De styling van gelaagde, strakke lijnen en grote oppervlakken opzij hebben tot doel dat de auto van afstand direct herkend wordt als een Hyundai. De Cascade-grille van de huidige modellen is opnieuw getekend, deze beschikt nu over een 3D-effect met 'juwelen'. 

De laatste pijler, technologie, moet ertoe leiden dat het ontwerp functioneel is. Zo kan het 'panoramisch zwevend display' intuïtief bediend worden. In Le Fil Rouge zijn natuurproducten (hout) en hightech stoffen toegepast, zodat de binnenzijde een emotioneel aantrekkelijke kwaliteit meekrijgt.