De nieuwe Ford Fiesta ST krijgt enkele bijzondere nieuwe opties. Die zijn zeker geen gemeengoed in het compacte segment, zelfs niet voor de sportieve topmodellen. De nieuwe ST wordt bijvoorbeeld leverbaar met een sperdifferentieel en launch control.

Ford maakt meer informatie bekend over het sportieve topmodel van de Fiesta, de ST. Vorig jaar al kregen we de auto voor het eerst te zien en toen werd ook duidelijk dat een 200 pk sterke 1.5 driecilindermotor voor de aandrijving zorgt. Maar er is meer en dat maakt het merk nu bekend. Zo krijgt de Fiesta ST de beschikking over een sperdifferentieel, dat het motorkoppel beter verdeeld over de voorwielen, zodat niet alleen het wiel met de minste grip alle krachten te verwerken krijgt. Het mechanische sperdifferentieel werkt samen met het Torque Vectoring Control-systeem, dat het binnenste wiel in de bocht subtiel afremt voor meer grip en stabiliteit.

Een andere interessante feature is launch control. Dit systeem helpt om de snelst mogelijke acceleratie te realiseren. Bij stilstand wordt het toerental vastgezet op de ideale waarde, zodat bij het op laten komen van de koppeling meteen de maximale versnelling wordt bereikt. De elektronische gripsystemen worden bij launch control op scherp gezet, zodat het gripverlies tot een minimum wordt beperkt.

Ford heeft bij de Fiesta ST veel aandacht besteed aan het onderstel. Zo werd de achterwielophanging speciaal voor de ST herzien. De nieuw ontwikkelde achterveren zorgen voor meer grip en een scherper stuurgedrag. Met de drie rijstanden van de Fiesta ST kun je het onderstel niet beïnvloeden, maar wel de stuurbekrachtiging, het uitlaatgeluid, de stabiliteitscontrole en de motorrespons. Er zijn drie instellingen: Normal, Sport en Circuit.

De Fiesta ST wordt in het voorjaar leverbaar in Nederland, in mei kruipen we het achter het stuur van de snelle Fiesta. De prijzen maakt het merk voor die tijd al bekend, de ST wordt in ons land alleen leverbaar als vijfdeurs.