De prachtigste brochures, mooiste presentaties en speciale showrooms: DS trekt al ruim een jaar lang alle registers open om van de DS 7 Crossback een succes te maken. Maar... met de auto rijden was tot op heden nog niet mogelijk. DS Automobiles gaf mij de kans om alvast kort kennis te maken met deze grote cross-over. De verwachtingen zijn hooggespannen. Maken de Fransen het waar?

In Amerongen staan ze opgesteld, een aantal DS 7 Crossbacks. Ze vallen op, niet alleen door de afwisseling van Franse en Nederlandse nummerborden. De DS 7 oogt écht vernieuwend, anders dan anders, zoals hij op basis van zijn merkwaarden moet doen. Die missie is dus alvast geslaagd. Tijd om de motor te starten, waarna ik al snel merk dat de rijbeleving in lijn is met de merkbeleving. Let op, dit kan weleens een heel positief verhaal gaan worden. 

Supercomfortabel

Niet alleen mooi, ook gemaakt van hele goede materialen.

Het valt direct op hoe comfortabel de DS 7 is. De route begint op oude klinkerwegen, waar je hoegenaamd niets van voelt en ook bijzonder weinig van hoort. Verkeersdrempels verwerkt het onderstel gracieus en met een bescheiden deining. Het bijzonderst is wel de manier waarop het omgaat met korte oneffenheden. Er zijn maar weinig moderne auto’s die putdeksels en lassen in het wegdek zó goed en verfijnd absorberen als de DS 7 Crossback. Frans comfort is door DS definitief in oude luister hersteld.

Niet alleen het comfort is goed voor mekaar, ook sturen doet de DS 7 Crossback erg aangenaam. Een bochtenridder is het niet, de koets helt best een beetje over, maar om grip te verliezen moet je welhaast strafbare toeren uithalen. Het aangenaam dikke stuurwiel pakt niet alleen lekker vast, het draait eveneens rond zoals het eruit ziet: bijzonder degelijk en zeker niet te licht. Daarbij voel je voldoende van wat er zich onder de voorwielen afspeelt, zonder dat dit ten koste gaat van… het comfort.

De witte raaf

De neus is imposant, de dagrijverlichting doet hem extra breed ogen.

In het rijtje beschikbare demo-auto’s, allen met dieselmotor, bevindt zich een witte raaf. Een 130 pk sterke DS 7 diesel met handgeschakelde zesversnellingsbak. Je raadt het al, die mag met mij mee. Eigenlijk past een automaat (altijd met acht verzetten) beter bij een op puur comfort gerichte auto als deze, ook met enig nobel handwerk laat de grote DS zich gemakkelijk rijden. De met 1,5 liter inhoud bescheiden dieselmotor weet goed raad met het grote koetswerk en je hebt maar weinig toeren nodig om voldoende vlot te versnellen. Nooit klinkt het motorgeluid daarbij onaangenaam.

Wil je het luxueze, overdadige gevoel, dan kun je beter opteren voor een van de sterkere motoren. De DS 7 Crossback wordt geleverd met twee benzinemotoren van 180 en 225 pk, de tweede diesel-optie is 180 pk sterk. De vanafprijs bedraagt 43.190 euro voor de gereden dieseluitvoering, benzine rijden kan vanaf 45.690 euro. De eerste DS 7-modellen worden inmiddels aan hun nieuwe eigenaars afgeleverd, later dit jaar zullen wij de auto inplannen voor een uitgebreide test. 

Video

We brengen hieronder de vele details van de DS 7 Crossback in beeld.