De nieuwe Porsche Cayenne is vanaf nu verkrijgbaar als plug-in hybride. De E-Hybrid-uitvoering heeft ten opzichte van zijn voorganger meer vermogen en een groter accupakket.

Porsche biedt vanaf nu de Cayenne E-Hybrid aan. Het merk heeft de hybridetechniek verbeterd waardoor het vermogen is toegenomen tot 462 pk. De 3.0 V6 benzinemotor is goed voor 340 pk, de elektromotor heeft 43 procent meer vermogen dan die van de E-Hybrid van de vorige generatie Cayenne. Op alleen de 136 pk sterke elektromotor kan de hybride in theorie 44 kilometer rijden, totdat de 14,1 kWh-accu leeg is. In de elektrische modus is de topsnelheid begrensd op 135 km/u.

Dankzij de elektromotor is het systeemkoppel van maar liefst 700 Nm bijna direct beschikbaar. Accelereren van 0 naar 100 km/u doet de Cayenne E-Hybrid in slechts 5,0 seconden en hij bereikt desgewenst een topsnelheid van 253 km/u. Het schakelen gaat automatisch, middels een achttraps automatische versnellingsbak.

Opladen duurt via een gewoon stopcontact bijna 8 uur, maar Porsche levert ook een 7,2 kWh-lader waarmee de accu via een 32 ampère-aansluiting in ruim 2 uur opgeladen kan worden. Het gecombineerde brandstofverbruik is in theorie (volgens de huidige NEDC-meetmethode) 3,2 l/100 km (1 op 31,2).

De Cayenne E-Hybrid is vanaf nu te bestellen en kost minimaal 102.800 euro. Het is daarmee de meest bereikbare Cayenne-uitvoering op dit moment. Tegelijk met de hybride-versie voegt Porsche ook enkele nieuwe opties toe voor de SUV, waaronder semi-autonome rijfuncties, een head-up display, massagestoelen en een verwarmde voorruit. De opties zijn voor alle motorversies beschikbaar.