Bentley-logo

De volgende generatie van de Bentley Flying Spur krijgt de hybride aandrijflijn uit de Porsche Panamera E-Hybrid. Dat betekent minimaal 462 pk vermogen en een elektrische range van zo’n 50 kilometer.

Bentley presenteert volgend jaar de nieuwe Flying Spur. Van de limousine komt ook een plug-in hybride-uitvoering en daarvan is nu een testexemplaar gespot. Het Britse tijdschrift Autocar heeft via de verzekeringsgegevens van die auto kunnen achterhalen welke motor er in de stekkerhybride ligt. Het blijkt de 2.9 V6 uit de Panamera E-Hybrid te zijn.

Reken erop dat de Flying Spur minstens net zo krachtig is als zijn zusje van Porsche, maar misschien nog wel meer vermogen krijgt. In ieder geval 462 pk en 700 Nm dus, waarmee een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden mogelijk is. De Bentley kan zo’n 50 kilometer op alleen elektriciteit rijden. Het theoretische verbruik zou dan uit kunnen komen op zo’n 1 op 35. Omdat de CO2-uitstoot lager is dan die van de reguliere benzineversies, wordt de hybrideversie in ons land waarschijnlijk de meest bereikbare Flying Spur. Dat komt omdat de hoogte van de BPM-belasting afhankelijk is van de hoeveelheid CO2-uitstoot.

De Flying Spur wordt ook leverbaar met V8 en W12-benzinemotoren, al dan niet met elektro-ondersteuning in de vorm van mild-hybrid-techniek. Hierbij dient een slimme starter-generator als elektromotor om het brandstofverbruik te beperken en de acceleratie soepeler te laten verlopen.