Op de autosalon van Genève in maart konden we al uitgebreid kennis maken met de nieuwe Peugeot 508. Deze week was de auto even in Nederland, dus we grepen de gelegenheid aan om het nieuwe topmodel van Peugeot nader te bestuderen en vragen te stellen.

Het is niet de eerste keer dat we ‘oog in koplamp’ staan met de nieuwe Peugeot 508. Maar de auto maakt op Nederlandse bodem nog net zoveel indruk als de eerste keer op de beursvloer in Genève. Bij de tweede kennismaking komen we meer ins en outs te weten over het nieuwe topmodel van Peugeot.

Tijdens de presentatie voor de Nederlandse pers wordt al snel duidelijk dat ‘Project 508’ een prestigeproject is. Hoewel de populariteit van klassieke zakensedans al jaren afneemt, ziet Peugeot er nog brood in. We vragen aan Frank de Vos, productmanager bij Peugeot Nederland, waarom Peugeot in een marktsegment dat langzaam ver-SUV’t tóch een ‘klassieke’ sedanauto blijft aanbieden: “Wij denken dat het nog steeds rendabel is om een auto in deze klasse te verkopen.” Dat blijkt niet de enige reden: “Het is natuurlijk ook een beetje merktrots. De 508 is een auto die we graag ons assortiment hebben.”

Bij de ontwikkeling van de 508 goed is goed gekeken naar de vierdeurs coupés van Volkswagen en Audi, maar Peugeot wil niet de concurrentie aangaan met die modellen. “Het uitgangspunt was het concept van de Volkswagen Arteon, maar de 508 is geen directe concurrent van die auto. We willen het sexappeal van een vierdeurs coupe, maar de verkoopvolumes van een Passat.” Dat is dus ook de auto waarmee je de 508 moet vergelijken en daarop zijn ook de prijzen afgestemd. Die beginnen bij 37.690 euro en daarmee is de nieuwe 508 zelfs nog iets lager geprijsd dan zijn concurrent uit Duitsland.

Zakelijk segment

We noemden het al even, de 508 is vooral een zakenauto. De Vos verwacht dat ongeveer 90 procent van de klanten in Nederland de auto zakelijk zal rijden. Een ruime SW-uitvoering komt eraan, in oktober op de autosalon van Parijs wordt de stationwagon gepresenteerd. Dat wordt geen klassieke pakezel, zoals de uitgaande 508 SW dat is: “We zetten de sportieve ontwerplijn door met de SW.” Reken dus op een fraai gelijnde auto met een coupé-achtige lijn, een heel ander concept dan Peugeot nu aanbiedt. Bij de uitgaande 508 koos zo’n 80 procent van de klanten in Nederland voor een SW, bij de nieuwe model verwacht De Vos dat dit minder zal zijn: “De nieuwe 508 is een hatchback met een grote achterklep en daardoor in de basis al praktischer, dus niet iedereen zal nog een SW nodig hebben.”

Slimme centimeters

Praktischer betekent niet ruimer, want de nieuwe 508 is lager en korter dan het uitgaande model. Door de stoelen lager te plaatsen en de beschikbare centimeters slimmer in te delen zou het nieuwe model net zoveel ruimte moeten bieden. Toch is met het panoramadak de hoofdruimte voorin beperkt, iets om rekening mee te houden als je de auto bestelt. Dat beaamt ook De Vos “Voor mensen die de 508 om zijn ruimte-aanbod kochten heeft het nieuwe model iets minder te bieden. Het optionele panoramadak neemt inderdaad relatief veel ruimte in en dat heeft invloed op de hoofdruimte voorin” De Vos benadrukt nog wel dat de hoofdruimte achterin gelijk blijft, omdat het glazen dak alleen het voorste deel beslaat.

Op de autosalon van Genève eerder dit jaar waren we onder de indruk van het fraaie interieur van de 508 en dat zijn we nog steeds. Het binnenste van de 508 wordt gekenmerkt door mooie houtsoorten, kunstig gestileerde knoppen, een onderscheidende vormgeving en prachtige stoffen, die in allerlei kleuren en afwerkingen beschikbaar komen. De 508 geeft je het gevoel in iets speciaals te zitten. Zelfs de basisuitvoering is voorzien van fraaie afwerkingen en bekledingen.

De nieuwe 508 is vanaf nu te bestellen vanaf 37.690 euro en wordt in september bij de dealers verwacht.