Mazda heeft een reeks verbeteringen doorgevoerd aan al zijn motoren. De aanpassingen zijn nodig om aan de toekomstige eisen te kunnen voldoen.

Mazda voert diverse wijzigingen door aan zijn benzine- en dieselmotoren. Hiermee voldoet het merk met alle modellen aan de Euro 6d Temp-norm, die in september 2019 ingaat. De grootste wijziging is dat de 1.5 Skyactiv-D dieselmotor plaatsmaakt voor een nieuwe motor met een cilinderinhoud van 1,8 liter. Daardoor kan de verbrandingsdruk en daarmee ook de temperatuur in de verbrandingskamer omlaag worden gebracht, wat weer zorgt voor een lagere NOx-uitstoot. Mazda heeft naar eigen zeggen voor deze motor geen SCR-katalysator nodig om NOx-deeltjes verder te reduceren, omdat de 1.8 Skyactiv-D ook zonder voldoet aan de strengste uitstooteisen. Wel hebben alle auto’s met deze nieuwe dieselmotor een NOx-opslagkatalysator, een soort roetfilter voor NOx-deeltjes.

De bestaande 2.2 Skyactiv-D motor krijgt wél SCR-techniek in het uitlaatsysteem. Met het additief AdBlue, dat wordt ingespoten in de uitlaat en een chemische reactie veroorzaakt, worden NOx-deeltjes vernietigd.

Verbeterde benzinemotoren

Ook de benzinemotoren van alle Mazda-modellen zijn verbeterd. Het gaat om de 1.5, 2.0 en 2.5 Skyactiv-G-motoren. Een hogere injectiedruk, aanpassingen aan de verbrandingskamer, minder wrijving van bewegende delen en een geoptimaliseerd koelsysteem zorgen voor minder uitstoot.

De wijzigingen gaan per direct in, alle Mazda’s die vanaf nu worden besteld hebben een vernieuwde motor aan boord. Uitzondering is de Mazda 3, maar daarvan verschijnt begin volgend jaar een nieuwe editie mét de vernieuwde motoren.