De nieuwe Porsche 911 kunnen we begin volgend jaar verwachten. De prototypes worden nu onderworpen aan de laatste, definitieve tests waarbij de iconische sportwagen niet ontzien wordt.

Tijdens het testen ondergaat de 911 temperaturen van -35 tot +50 graden Celsius, worden hij gebruikt in ellenlang stop/startverkeer in drukke steden en beklimt in een moeite bergen van meer dan vier kilometer hoog. Ook op het circuit worden de testauto’s tot het uiterste gedreven, zodat Porsche er zeker van is dat de nieuwe 911 zo goed mogelijk functioneert.

De tests zijn vooral bedoeld om de nieuwe motor en het onderstel te testen. Deze zouden meer dan voorheen zijn toegespitst op dagelijks gebruik en moeten dan ook als zodanig voldoen. Dat geldt ook voor de nieuwe displays en connectiviteitssystemen in het interieur, die onder alle omstandigheden moeten functioneren.

Een belangrijk deel van de circuitafstemming vindt plaatst op de de Nürburgring, waar alle componenten het maximaal te verduren krijgen. Op het Italiaanse testcircuit van Nardò worden hogesnelheidstests uitgevoerd waarbij onder meer het koelsysteem tot het uiterste getest wordt. Voor langeafstandstests wordt gereden in China, waarbij de auto op alle daar beschikbare kwaliteiten benzine moet blijven functioneren.

In totaal rijden de diverse testauto’s meer dan 3 miljoen kilometer voordat de eerste nieuwe 911 begin volgend jaar in de showroom staat.