Niet de mooie, geplaveide slingerwegen aan de Cote d’Azur, of het hoogwaardige asfalt rondom Barcelona. Citroën wil de claim ‘meest comfortabele SUV in zijn segment’ waarmaken en dat kan alleen maar als de wegen voor zowel voor auto als bestuurder uitdagend zijn. Daarom reis ik af naar Marokko voor de kennismaking met de Citroën C5 Aircross.

Terwijl de zon langzaam zakt in het gortdroge landschap, kijkt een kameel ons schaapachtig aan. De lemen huisjes lijken bij het avondlicht nóg bruiner en steken schril af tegen de rood-oranje C5 Aircross die ik zojuist heb geparkeerd. Misschien komt het wel door dat contrast of het mooie strijklicht, maar de C5 Aircross overtuigt met zijn charmante voorkomen. De chromen strip bij de ramen, de gespleten koplampen en de gekleurde ringen die in de beschermingsranden zijn aangebracht: het is allemaal nét even anders maar wel op een goede manier.

C4 Aircross of C5 Aircross?

De naam C5 Aircross is wat misleidend, want je zou kunnen denken dat de auto daardoor groter is dan ‘ie daadwerkelijk is. De nieuwe SUV is qua afmetingen min of meer vergelijkbaar met de C4 SpaceTourer. Dat is niet toevallig, het zijn juist de rijders van díe auto waarvan Citroën graag zou willen dat ze de overstap maken naar de C5 Aircross. Om dat makkelijker te maken, heeft de Aircross diverse MPV-trekjes meegekregen, zoals een achterbank die uit drie losse, individueel verschuifbare zetels bestaat. De daadwerkelijke ruimte wordt er niet groter door, maar is wel slimmer in te delen. Volgens Citroën is de kofferbak de grootste die je kunt krijgen in dit segment, maar daarvoor moet je wel de drie zetels in voorste stand zetten en dan kun je achterin nog nauwelijks zitten. In de achterste stand is de beenruimte voldoende.

Citroën C5 Aircross

De smalle weggetjes, waarop we langzaam het indrukwekkende Atlasgebergte in kronkelen, gaan soms steil omhoog. Dan is een beetje motorvermogen wel zo prettig. De sterkste benzinemotor die Citroën levert in de C5 Aircross is met 180 pk krachtig genoeg, maar of de basismotor met 130 pk dat ook is vraag ik me af. De PureTech-motor geeft zijn kracht pas vrij als je er nadrukkelijk om vraagt. Dus als je grote stappen wilt zetten dan moet je het gaspedaal diep intrappen. De automaat schakelt soepel als je rustig rijdt, maar mag soms wel iets alerter reageren. Daar moet ik wel bij aantekenen dat dit vooral bij het rijden in de bergen opvalt.

Vliegend-tapijt-comfort

De C5 Aircross is standaard voorzien van Citroëns Progressive Hydraulic Cushions, de opvolger van het beroemde hydropneumatische veersysteem van het merk. De belangrijkste voordelen: het is goedkoper om te produceren en te onderhouden. Alle uitvoeringen van de C5 Aircross zijn standaard uitgerust met de speciale dempers en volgens Citroën zorgen ze voor een ouderwets ‘vliegend-tapijt-gevoel’. Dat is misschien wat overdreven, maar comfortabel is de nieuwe SUV zeker en zeker ook comfortabeler dan de meeste andere SUV's in dit segment. Alleen grote oneffenheden, zoals kuilen of stenen, worden net zo hard doorgegeven als in auto's met normale dempers. 

Terwijl de weg slechter en leger wordt, zie ik een man die met zijn ezel het droge land omploegt, tegen het decor van de besneeuwde bergtoppen. Even kijkt hij op, en neemt de C5 Aircross schijnbaar gedachteloos in zich op. Hij lijkt een goedkeurend knikje te geven. Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

De C5 Aircross staat vanaf januari bij de dealers. De vanafprijs bedraagt 31.390 euro, voor de 130 pk sterke benzineversie. Binnenkort volgt de uitgebreide test van de nieuwe SUV .