Mazda CX-5

De eerste volledig elektrische Mazda verschijnt in 2020. Het merk ontwikkelt ook een range-extender op basis van de wankelmotor (rotatiemotor). 

Mazda heeft z'n elektrificeringsplannen uit de doeken gedaan. In 2020 kunnen we de eerste elektrische auto van het merk verwachten. Die zal worden aangevuld met een tweede model, waarbij de elektrische aandrijflijn wordt uitgebreid met een range-extender, een hulpmotortje dat onderweg stroom opwekt om de accu bij te vullen en daarmee de actieradius te verlengen.

Mazda zou Mazda niet zijn als het niet met een geheel eigen oplossing zou komen: als range-extender gaat het een rotatiemotor gebruiken. Deze bijzondere krachtbron, ook wel wankelmotor genoemd, past Mazda al 50 jaar toe. Een klein, lichtgewicht en stil exemplaar zou voldoen als hulpmotortje. Een bijkomend voordeel is dat de techniek ook op lpg werkt; dit autogas zou eveneens gebruikt kunnen worden om stroom op te wekken aan boord. 

Uiteindelijk verwacht Mazda dat van alle modellen die het in het jaar 2030 verkoopt, 5 procent puur elektrisch zal rijden. Bij het overige aanbod zal een of andere vorm van elektrificering - van milde hybride tot elektrisch met range-extender - een rol spelen, veelal in combinatie met een gewone benzinemotor. Daarom blijft het merk nieuwe generaties SkyActiv-benzinekrachtbronnen ontwikkelen.

Met de variatie aan aandrijflijnen wil Mazda inspringen op de transitiejaren waarin nog niet elke regio voorzien is van voldoende stroompunten. Ook lopen lokale emissie-eisen steeds verder uiteen. Afhankelijk van de lokale situatie zal het Mazda-aanbod in een bepaald land dan meer of minder elektrisch zijn.