Volkswagen presenteert de dealer van de toekomst. Het merk wil vanaf 2020 een nieuw concept uitrollen, waarbij het aantal klassieke showrooms op het industrieterrein kleiner zal worden.

Niet een dealer waar je terecht kunt voor alle diensten, maar verschillende soorten winkels met verschillende functies. Dat is in het kort het nieuwe dealerconcept dat Volkswagen vandaag heeft gepresenteerd. Het merk wil dat alle bestaande bedrijven vanaf 2020 binnen enkele jaren worden omgevormd naar het nieuwe format.

Het aantal grote showrooms op industrieterreinen wordt verminderd, per regio zijn er nog maar paar van dat soort gebouwen nodig. In plaats van de gewone dealers komen er pop-up stores en stadsshowrooms voor de verkoop van nieuwe auto’s. Deze kunnen op gerichte plaatsen worden gevestigd, Volkswagen wil hiermee letterlijk dichter bij de klanten zitten. Voor onderhoud kun je terecht bij servicefabrieken en voor gebruikte Volkswagens komen aparte winkels.

Naast de ‘offline’-winkels komt er nieuwe, uitgebreide webshop. Het kopen van een nieuwe Volkswagen kan straks volledig online, inclusief inruilwaardebepaling, betaling en het afsluiten van financiering.