De gisteren gepresenteerde hypercar McLaren Speedtail versnelt van 0 tot 300 km/u in 12,8 seconden. Eindelijk mogen wij als publiek kennismaken met de nieuwkomer. 

De 106 gelukkige eigenaren - ondanks de 2 miljoen euro exclusief belastingen is het model al uitverkocht - konden dat al eerder. De McLaren Speedtail verschijnt naast de reguliere Senna-supercar in de Ultimate Series. De 'limited edition' Speedtail is het eerste van achttien nieuwe afgeleiden die het merk deze zomer aankondigde met het Track25-plan.

De Speedtail McLaren is bedoeld als de ultieme McLaren-straatauto. We zien een verwijzing naar de hypercar McLaren F1 uit de jaren '90, in de centrale bestuurderspositie en de twee passagiersstoelen er schuin achter. De cabine voor inzittenden heeft net als de Speedtail de vorm van een traan. Deze 'snelste vorm uit de natuur' zorgt, aldus McLaren, ervoor dat het eerste contact met de omgevingslucht zo glad en probleemloos als mogelijk verloopt, terwijl de langgerekte 'staart' de luchtstroom zodanig afbouwt dat turbulentie minimaal is. 

De hybride aandrijflijn biedt een gecombineerd vermogen van 1.050 pk. Bij 1.430 kg droog gewicht levert dit een ultrarappe sprint op van 0-300 km/u in slechts 12,8 seconden. Daarvoor moet dan wel de Velocity-modus worden aangezet. Die verzorgt onder meer de actieve aerodynamica en brengt de Speedtail 35 mm dichter bij het asfalt. De supercar, of 'hyper-GT' zoals het merk de auto zelf noemt, heeft een maximumsnelheid van 403 km/u.

McLaren Speedtail

Ultimate Series-directeur Andy Palmer vertelt dat extreme stroomlijning en gewichtsbesparing bij de Speedtail net zo'n rol speelt als bij de Senna. Aanvullende werd bij de nieuwkomer echter gezocht naar een eleganter ontwerp en naar 'lage luchtweerstand, adembenemende acceleratie en extreme snelheid'. Daaruit volgen specifieke designdetails als de statische wielafdekplaten. Uiteindelijk is de Speedtail smaller geworden dan de McLaren P1, maar van kop tot staart ruim een halve meter langer: 5,14 meter. 

Digitaal ontwerp speelde een grote rol in het ontwikkelingsproces. McLaren schuwde de toepassing van nieuwe materialen niet. Onder meer het gebruik van titanium in het weefproces van koolstofvezel (voor een fonkelende chroomafwerking) en elektrochromatisch glas (om zonlicht buiten te houden) zijn op de supercar terug te vinden. In de cabine beschikt de rijder over een digitaal instrumentarium dat het grootste deel van het dashboard inneemt. De weinige 'ouderwetse' knoppen die de Speedtail nog kent bevinden zich, als bij een vliegtuig cockpit, aan het plafond. Ready for take off?