BMW X5 xDrive 45e iPerformance. Dat is de volledige naam van de nieuwe plug-in hybride-uitvoering van de X5. De aandrijflijn is ten opzichte van de voorgaande X5 flink verbeterd, met als resultaat een grotere elektrische actieradius, betere prestaties en een lager verbruik.

BMW presenteert de xDrive 45e iPerformance, de nieuwe plug-in hybride uitvoering van de X5. Het merk heeft ten opzichte van de hybrideversie van de vorige generatie X5 talloze verbeteringen aangebracht. Zo kan de X5 45e nu 80 kilometer volledig elektrisch rijden, drie keer meer dan het vorige model.

De aandrijflijn bestaat uit een 3.0 zescilinder benzinemotor en een elektromotor met 82 kW vermogen. Het totale systeemvermogen is maar liefst 394 pk, het koppel 600 Nm. De hybride is in staat om in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 235 km/u te halen. Met alleen de elektromotor is maximaal 140 km/u mogelijk. De accu’s van het hybridesysteem zijn in de bodem van de kofferbak ondergebracht, waardoor er 150 liter laadruimte verloren gaat. Er blijft nog 500 liter over.

BMW geeft een verbruik op van 2,1 l/100 km (1 op 47,6) en een CO2-uitstoot van 50 g/km. Deze waarden zijn theoretisch, BMW heeft nog geen cijfers die volgens de standaarden van de nieuwe, meer realistische WLTP-methode zijn gemeten.

De X5 xDrive 45e iPerformance komt in de loop van 2019 naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.