Hij is sinds 1938 geproduceerd, maar nu komt er dan toch een eind aan: de Volkswagen Beetle. Het merk neemt afscheid van de iconische Kever met de Final Edition.

In 1938 begon de productie van de Volkswagen Type 1, bij ons beter bekend als de Kever. Uiteindelijk werd de compacte, bolle auto met de (oorspronkelijk luchtgekoelde) motor achterin mateloos populair in de na-oorlogse decennia. Alleen al van de eerste generatie Beetle zijn ruim 21 miljoen exemplaren gebouwd. In 1998 verscheen het retromodel New Beetle.

Nog altijd is de Beetle nieuw verkrijgbaar, ook als cabriolet. Dat zal echter niet lang meer duren. Volkswagen kondigt aan dat het merk volgend jaar de productie stopt. De belangrijkste reden is de overgang naar elektrische auto's. Er zijn geen plannen om de Volkswagen Beetle te vervangen. Toch zegt Hinrich J. Wöbcken, topman van Volkswagen Group of America: "Zeg nooit nooit." Hij verwijst naar de I.D. Buzz, de moderne en elektrische uitvoering van de befaamde Volkswagen-bus die eraan staat te komen. 

Volkswagen neemt nu afscheid van de Beetle met de Final Edition - of eigenlijk twee edities, de SE en SEL - die helaas alleen wordt uitgebracht in Noord-Amerika. Het afscheidsmodel verschijnt als coupé en cabriolet in unieke kleuren, met exclusieve stijlelementen die knipogen naar eerdere speciale uitgaven.