Met de nieuwe conceptcar Vision iNext zet autobouwer BMW de volgende stap: niet alleen elektrisch maar ook autonoom en verbonden.

BMW presenteert een nieuwe conceptcar voor de elektrische i-familie. De Vision iNext beantwoordt de vragen 'Hoe zullen we in de toekomst rondrijden?' en 'Hoe ziet een voertuig eruit wanneer deze niet langer door een persoon gereden hoeft te worden?'.

Wees gerust, BMW wil liefhebbers van autorijden altijd de mogelijkheid blijven bieden om zelf te sturen. De Vision iNext kent naast de zelfrijdende modus 'Ease' dan ook de bestuurdersmodus 'Boost'. Daarbij beschikt de rijder over twee digitale displays en een stuurwiel. In Ease-modus verdwijnt het stuur en krijgt het instrumentendisplay een recreatieve functie, vergelijkbaar met smartphone of tablet. 

Aangezien de cabine dan kan dienen als ruimte voor ontspanning, entertainment, werk of bespreking - de auto als leefruimte op wielen - heeft het interieur van de Vision iNext de uitstraling van trendy meubilair. Bijzonder is BMW's gedachte dat houten en stoffen materialen, zoals dat van de 'middenconsole', in de toekomst als touchscreen kunnen dienen. Intelligente materialen, noemt het Beierse bedrijf dat. Daarnaast voorziet het merk intelligente bundels (gevisualiseerde informatie die wordt geprojecteerd) en een intelligente persoonlijke assistent ('Hey BMW'). 

BMW Vision iNext

Voordat je denkt dat dit allemaal erg vage toekomstbeelden zijn: de Vision iNext is wel degelijk een vooruitblik naar een concrete auto die in 2021 in productie moet gaan. Het is de volgende stap in BMW's i-strategie: naast electrificatie ('Electric') en ontwerp ('Design') wil het nu ook Autonomy (zelfrijdende techniek), Connectivity (online verbindingen) en Services (mobiliteitsdiensten) integreren in de toekomstige modellen. Deze strategie kort het af tot 'D+ACES'. 

Concreet zien we een conceptcar met de proporties van een flinke SUV, waarvan het design wat lichtvoetiger is gemaakt met een 'zwevende' panoramadak en grote glasoppervlakken. Aan de voorzijde schrikken we van de fors uitgevallen grille, die in de elektrische auto de plek zal bieden aan de nodige sensoren voor het autonoom rijden. Buitenspiegels zijn door camera's vervangen. De naar elkaar openende deuren worden niet door een B-stijl gescheiden en de deurgrepen - eigenlijk aanraakschermpjes - zijn onzichtbaar weggewerkt.