Soms zijn er van die auto’s die meteen vanaf het begin de 'love it or hate it'-factor hebben. De huidige generatie Jeep Cherokee is zo’n auto. Of het komt omdat je door het scherpe design niet meteen aan een Jeep denkt? Misschien. Ik vond en vind de Cherokee altijd een frisse verschijning in het middelgrote SUV-segment en mag me dus tot de ‘lovers’ rekenen. Maar omdat Jeep de auto graag aan meer mensen wil verkopen, vooral in Europa, krijgt de Cherokee vanaf 2019 een stoerdere voorkant mee, meer in lijn met die van de andere modellen van het merk. Dat is uiteraard nog lang niet alles, op het Italiaanse eiland Sicilië kan ik alle vernieuwingen uitproberen. Een eerste test.

Die eerste test met de Jeep Cherokee is er een voor de schokdempers. De laatste keer dat ze hier op Sicilië wegwerkers hebben gezien kon je de Fiat Ritmo nog nieuw kopen. Maar goed, de stadjes op het Zuid-Italiaanse eiland zijn prachtig en de Cherokee weet alle hobbels en kuilen redelijk goed te maskeren, dus klagen doe ik wel een andere keer. 

Ik ben onderweg in de Cherokee met 195 pk sterke 2.2 dieselmotor. Deze motor is op diverse punten aangepast, vooral om aan de nieuwste emissie-eisen te kunnen voldoen. 195 pk voelt in de Cherokee niet als overdreven veel vermogen, maar ongemerkt is de Jeep behoorlijk vlot. Bij fors accelereren klinkt deze dieselmeneer een beetje rauw, maar op snelheid is motor opvallend stil en worden ook andere rijgeluiden bijzonder goed uit de cabine gehouden.

Jeep heeft de software van de negentraps automaat aangepast en met succes. De bak schakelt soepel, snel genoeg en maakt geen misstappen. Het dynamische uiterlijk is geen voorbode van de rij-eigenschappen. Dit is namelijk een Jeep. De besturing is niet erg precies, de wegligging is stabiel en op de snelweg is er veel rijcomfort.

Nu met ‘normale’ koplampen

Jeep Cherokee

Ja, dan dat design. De tweedelige koplampen met ‘losse’ led-dagrijverlichting zijn vervangen door normale exemplaren. Die lijken net niet helemaal te passen bij de rest van het ontwerp, maar het geheel ziet er eigenlijk best chique en opvallend uit – zeker als de Cherokee is uitgevoerd als luxe Overland. Het dashboard is op detailniveau verbeterd, maar de vormgeving van sommige elementen en knoppen is een beetje grof voor een auto die aan de buitenkant juist luxe uitstraalt.

Tijd voor een eerste conclusie, na een dag rijden op Sicilië. Die luidt: de Cherokee is nog altijd een fijne SUV. Met die normale koplampen hoopt Jeep dat ook meer mensen dat nu gaan ervaren. De grootste verbeteringen zijn nieuwe software van de automaat en de extra geluidsisolatie.

In de uitgebreide test, die we binnenkort publiceren, gaan we dieper in op de andere verbeteringen, zoals de nieuwe actieve rijhulpsystemen.