Na een uitgebreide teasercampagne is ‘ie er dan, net iets later dan beloofd. Audi’s elektrische SUV met de naam E-Tron. De elektrische SUV heeft twee elektromotoren, 402 pk en belangrijker: een beloofd rijbereik van meer dan 400 km. De prijs: vanaf 84.100 euro.

De Audi E-Tron is voorzien van twee elektromotoren. Een daarvan drijft de voorwielen aan, de tweede de achteras. Zo ontstaat een nieuwe generatie Quattro-vierwielaandrijving waarmee Audi een optimale verdeling van de aandrijfkrachten belooft. Over aandrijfkrachten gesproken, de E-Tron levert een vermogen van exact 300 kW (402 pk) en 664 Nm aan koppel. Daarmee accelereert de forse SUV in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een afgeregelde topsnelheid van precies 200 km/u.

95 kWh aan accu’s

Audi E-Tron

De wagenvloer herbergt niet minder dan 95 kWh aan accucapaciteit, waarmee de E-Tron ruim 400 km belooft te rijden op basis van de WLTP-testmethode. Audi gebruikt een nieuwe regeneratietechniek om de accu’s efficiënter te laden bij het afremmen. Audi geeft aan dat je tot 90 procent van de remacties enkel met de motor kunt uitvoeren en daarmee tot 220 kW stroom kunt opwekken. Dit betekent dat 70 procent van de kracht die de motor kan opwekken ook weer teruggeleverd kan worden aan het accupakket.

Het grote accupakket kan worden opgeladen via drie fasen-laden tot 11 kW en met het optionele ‘connect’-laadsysteem tot wel 22 kW. Hierdoor kun je ook thuis of bij een publiek laadpunt vlot de benodigde kilometers bijtanken. Onderweg kan de E-Tron gebruik maken van de nieuwste generatie snelladers en hun maximale capaciteit van 150 kW benutten. In Nederland plaatst pionier Fastned steeds vaker dergelijke snelladers bij hun stations langs de snelweg.

Sportieve rijbeleving

Audi belooft een sportief rijdende SUV, ondanks zijn afmetingen van 4,90 lang, 1,94 breed en 1,62 meter hoog. Hoewel een korreltje zout hier altijd op zijn plaats is zijn de voortekenen goed. De 700 kg aan laaggeplaatste batterijen zorgen immers voor een optimaal zwaartepunt terwijl de gewichtsverdeling nagenoeg 50:50 is. Luchtvering met meerdere rijstanden is op elke uitvoering standaard aanwezig, wat een extra comfortabele en stabiele rijbeleving moet garanderen.

Naast sportief heeft Audi zijn best gedaan om de SUV, ondanks zijn riante buitenmaten, ook efficiënt te maken. Een Cw-waarde van 0,27 is voor een SUV spraakmakend en nog bijzonderder zijn de optionele virtuele buitenspiegels. Deze camera’s op stokjes tonen hun beeld op twee 7 inch metende oled-schermen in het interieur. Het zijn zeker niet de enige schermen vanbinnen, want Audi’s digitale instrumentarium biedt een resolutie van 1920 bij 720 pixels. In de middenconsole en -tunnel zijn nog eens twee schermen geplaatst waarmee het aantal fysieke knoppen welhaast op een hand te tellen is.

Eerste levering eind 2018

De Audi E-Tron wordt gebouwd in Brussel, van waaruit de eerste exemplaren eind 2018 de weg naar hun eigenaar vinden. De Nederlandse prijslijst begint bij een concurrerende 84.100 euro, waarvan je in 2019 over de eerste 50.000 euro een bijtelling van 4% betaalt.