Vanavond heeft Seat z'n nieuwe vlaggenschip gepresenteerd, de grote SUV Terraco. Bij de ontwikkeling stonden zowel functionaliteit en rijplezier voorop.

De Seat Ateca en Arona hebben nu een grote broer: de 4,74 meter lange Tarraco. Deze wordt verkrijgbaar met vijf zitplaatsen of met zeven. De eventuele derde zitrij is net als de tweede neer te klappen, om een grote bagageruimte te creëren. De auto is 1,66 meter hoog. De strakke lijnen en driehoekige vormen waarmee de Tarraco is getekend wordt het familiedesign voor alle Seat-modellen de komende jaren.

Naast robuustheid heeft Seat de auto ook een zekere lichtheid mee willen geven, om een ruimtelijk gevoel te creëren. De auto moet praktische autorijders aanspreken met de functionaliteit die de SUV biedt, daarnaast wil het merk automobilisten trekken die houden van een leuke rijdersauto. De auto is voorzien van Dynamic Chassis Control, met verschillende rijmodi voor variërende wegtypes en omstandigheden. 

Seat Tarraco

Seat rust de Tarraco standaard uit met Lane Assist, Front Assist inclusief herkenning van fietsers en voetgangers, Emergency Call, Pre-crash Assist en Rollover Detection. Optioneel kunnen hulpsystemen als dodehoekassistent, verkeersbordenherkenning, Traffic Jam Assist en adaptieve cruise control worden bijbesteld. De 10,25 inch grote Digital Cockpit wordt aangevuld met een 8 inch infotainment display. Daarvan is de Navigation Plus met gebaren te bedienen.

De orderboeken openen in december, de Seat Tarraco komt in februari 2019 op de markt. Vooralsnog wordt 'ie leverbaar met twee TSI-benzinemotoren (de 1,5 liter met 150 pk en de 2.0 met 190 pk) en twee diesels (de 2.0 TDI met 150 of 190 pk). De DSG-automaat en 4Drive zijn optioneel te bestellen. Prijzen volgen nog. In een later stadium zal de Tarraco te koop zijn met alternatieve aandrijflijnen.