Het is de meest bekende plug-in hybride van Nederland: de Mitsubishi Outlander PHEV. Toen de lage-bijtellingsgekte in Nederland zijn hoogtepunt bereikte, bestelden zakelijke rijders deze SUV zonder ook maar één brochure door te bladeren. Nog elke dag kom je tientallen Outlanders PHEV tegen op de weg. De auto is nu vernieuwd, voor de tweede keer in zijn bestaan. In de buurt van Rotterdam rijd ik de eerste meters, om alle vernieuwingen te ontdekken.

Op papier heeft Mitsubishi de Outlander PHEV flink aangepakt. De 2.0 benzinemotor is vervangen door een exemplaar met 2,4 liter inhoud en er is een groter accupakket met verwarmingssysteem. Van de twee elektromotoren is die bij achteras 10 kW krachtiger geworden en om dat te vieren zijn er meer rijstanden, waaronder een sport-instelling.

Aan de buitenkant herken je de nieuwste editie aan de gewijzigde neus, maar de opvallende chromen elementen zijn gebleven. Het dashboard is opgewaardeerd met mooiere kunststoffen, maar zowel de indeling als de vormgeving blijft wat rommelig.

Meer elektropower

Mitsubishi Outlander PHEV

Met de vernieuwde Outlander kun je dankzij het extra vermogen nu maximaal 135 km/u rijden op alleen de elektromotoren. De elektrische actieradius is afhankelijk van je rijstijl in de praktijk zo’n 50 kilometer en dat is voor de meeste mensen ruim voldoende voor woon-werk-verkeer. Je rijdt dus grote delen van de tijd volledig elektrisch, mits je het gaspedaal niet te diep intrapt. Als je stevig accelereert dan springt de brandstofmotor bijna naadloos bij voor extra power. Is dat nodig? Meestal niet. Hooguit bij een vlotte inhaalactie of het invoegen op de snelweg heb je dat beetje extra nodig. Als de accu’s leeg zijn blijven de wielen elektrisch aangedreven, de benzinemotor dient dan alleen als generator.

De Outlander PHEV was altijd al een zeer comfortabele en ruime SUV en daar is niets aan veranderd. Er zit in het vernieuwde model een heuse sportknop, waarmee de aandrijflijn wat alerter aanvoelt. Een leuke gimmick, maar met ‘sport’ heeft de Outlander niets van doen. Voor wie tóch een iets sportievere Outlander wil heeft Mitsubsishi de S-Edition, met stijvere Bilstein-dempers.

PHEV blijft belangrijk

Hoewel de bijtellingsgekte rondom de Outlander PHEV voorbij is, blijft de plug-in hybride een belangrijke rol spelen. Al is het maar omdat Mitsubishi geen dieselmotoren meer aanbiedt. Volgens onderzoek van het merk zelf is zo’n 90 procent van de huidige klanten erg tevreden over de Outlander. Met de nu doorgevoerde wijzigingen hoopt het merk die tevreden rijders opnieuw over te halen om in een Outlander te stappen. Dat de instapprijs van 35.990 euro onveranderd aantrekkelijk is, helpt daarbij ongetwijfeld.

Binnenkort kunnen we uitgebreider rijden met de vernieuwde Outlander PHEV. Uiteraard zullen we die bevindingen dan met je delen in een volledige test.