DS DS 7 Crossback

PSA kondigt aan dat het vanaf volgend jaar alle modellen gaat aanbieden met een keuze uit brandstofmotor, plug-in hybride aandrijving en elektrische auto. De DS 7 Crossback is als eerste aan de beurt.

"Welk model ze ook willen, onze klanten zullen het kunnen kopen met een brandstofmotor, elektrisch of als hybride." Met deze zin vat Alexandre Guignard, directeur van de unit Low Emission Vehicles van autobouwer PSA, de strategie van het bedrijf samen. Het moederbedrijf van de merken Citroën, Peugeot, DS en Opel gaf deze week een toelichting op de elektrificering van modellen.

In 2025 moet de gehele PSA-modelreeks als elektrische auto beschikbaar zijn. Het bedrijf begint daarom volgend jaar met de uitbreiding van het bestaande gamma met (semi-)elektrische uitvoeringen. Zo kun je straks de Peugeot 3008, de Opel Grandland X, de Citroën C5 Aircross en andere modellen bestellen met benzinemotor, plug-in hybride aandrijflijn of als pure elektrische auto. De komende 2 jaar kunnen we al vijftien van zulke uitvoeringen verwachten.

Dit is mogelijk dankzij het nieuwe EMP-platform, of eigenlijk de EMP1-bodemplaat (ook bekend als 'CMP-platform') voor compacte auto's en de EMP2 voor middenklasse en premiummodellen. Dit 'Efficient Modular Platform' kan namelijk worden gecombineerd met alle soorten motoren. 

Welk model ze ook willen, onze klanten zullen het kunnen kopen met een brandstofmotor, elektrisch of als hybride

Als eerste: de DS 7 Crossback E-Tense 4x4

Het eerste model waarvan het gamma volgens de nieuwe strategie wordt uitgebreid is de DS 7 Crossback. De reeds aangekondigde E-Tense is een plug-in hybride. De 1.6 PureTech-benzinemotor wordt aangevuld met twee elektromotoren. Omdat de een vooraan en de andere achteraan zit kan de E-Tense vierwielaangedreven worden. Een EAT8-automaat en 13 kWh accupakket vullen de aandrijftechniek aan.

Het systeemvermogen van de DS 7 Crossback E-Tense 4x4 is inmiddels bekend: 300 pk. Het koppel komt boven de 450 Nm te liggen. Slechts 6,5 seconden zijn nodig om de 0-100 km/u-sprint af te leggen. De maximum snelheid bedraagt 135 km/u in elektrische modus, op brandstof kan de SUV 220 km/u rijden. Het (theoretisch) brandstofverbruik kan - volgens WLTP gemeten - beperkt blijven tot 2,2 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt minder dan 49 g/100 km. De elektrische actieradius ligt op 50 km. Opladen aan een wallbox kan al binnen 1 uur en 3 kwartier.