BMW komt met een nieuw accupakket voor de i3. Door de verbeterde batterijtechniek is de capaciteit verbeterd, zonder dat de omvang is toegenomen.

De elektrische BMW i3 krijgt nieuwe batterijen. De omvang van het accupakket is gelijk, maar de capaciteit van de cellen is verhoogd waardoor ze meer elektriciteit kunnen vasthouden. Daardoor is er nu 42,2 kWh beschikbaar, dat was 33 kWh.

Meer accucapaciteit betekent een groter rijbereik. Volgens de nieuwe, meer realistische meetmethode WLTP gaat de actieradius van (maximaal) 255 naar 310 kilometer. BMW belooft een praktijkrange van 260 kilometer en dat is 30 procent meer dan voorheen. De i3s, die een krachtigere elektromotor heeft die meer stroom verbruikt, komt net als voorheen iets minder ver op een acculading. Voor de snelste i3 is het rijbereik van 245 naar 285 kilometer gegaan.

Sinds de introductie van de i3 is de batterijcapaciteit bijna verdubbeld. Toen de auto op de markt kwam in 2013 was er 22 kWh beschikbaar, goed voor een praktijkrange van maximaal 160 kilometer.

Andere updates

BMW voert tegelijk met het vernieuwde accupakket enkele kleine aanpassingen door in de optielijst. Het merk biedt nieuwe carrosseriekleuren aan en nieuwe stoffen voor het meubilair (foto 5). Daarnaast is er matrix-led-verlichting beschikbaar, die nog meer licht geeft dan de gewone led-koplampen. BMW introduceert verder een nieuw sportpakket, met onder andere een met 10 mm verlaagd onderstel en grotere spoorbreedte voor een stabielere wegligging.

Het is nog niet bekend of de verbeterde accu’s invloed hebben op de prijs van de i3.