Ford elektrificeert zijn modellen in hoog tempo. De Fiesta en Focus worden niet vergeten, de 1.0 EcoBoost krijgt binnenkort elektro-ondersteuning in de vorm van mildhybridetechniek.

Ford voorziet de 1.0 EcoBoost-motorversie in de Fiesta en Focus van een slimme starter-generator. De mildhybridetechniek ondersteunt bij het wegrijden en accelereren, waardoor de auto vloeiender en beter versnelt.

Bij een milde hybride wordt de dynamo vervangen door een slimme starter-generator. Dat is een generator, startmotor en elektromotor ineen. De opgewekte energie wordt opgeslagen in een extra accu, die is aangesloten op een 48 Volt-stroomcircuit. Dat is ten opzichte van het 12 Volt-systeem geschikt voor zwaardere toepassingen. De elektromotor ondersteunt met 50 Nm trekkracht bij het accelereren vanuit stilstand, maar kan ook 20 Nm extra leveren als de bestuurder om extra prestaties vraagt.

Het verbruik en de CO2-uitstoot van de EcoBoost Hybrid-versies van de Fiesta en Focus liggen marginaal lager. Je moet dan denken aan 1 of 2 gram minder CO2-uitstoot en een paar honderd meter extra bereik met een liter benzine.

Ford start later dit jaar met de levering van de Fiesta en Focus EcoBoost Hybrid. De prijzen zijn nog niet bekend.