Ford introduceert hybridetechniek in zijn personenbusjes. De Tourneo Custom trapt af en krijgt een elektrische aandrijflijn met 1.0 EcoBoost benzinemotor als generator.

Ford introduceert de Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Een elektromotor en een 1.0 EcoBoost benzinemotor zijn de belangrijkste onderdelen van de aandrijflijn. Deze zijn in serie geschakeld, waardoor de aandrijving altijd door de elektromotor gebeurt. De brandstofmotor wordt alleen gebruikt om de accu’s op te laden.

De Tourneo Custom Plug-In Hybrid kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden, voordat de 1.0 EcoBoost in werking treedt. De lithium-ion batterijen zijn onder de vloer weggewerkt en nemen dus geen interieurruimte in beslag. De luxe personenbus biedt onveranderd plaats aan maximaal acht personen.

Er zijn diverse rijstanden, waaronder een volledig automatische instelling die de meest efficiënte aandrijving regelt. Maar je kunt ook geforceerd elektrisch rijden, of juist de batterijen extra opladen om op een later moment elektrisch te kunnen rijden. Het opladen met de stekker duurt 3 tot 5 uur en kan zowel via een gewoon stopcontact als een laadpaal.

De Tourneo Custom komt in het vierde kwartaal van dit jaar naar Nederland en wordt alleen leverbaar als luxe Titanium. De prijs is nog niet bekend.

Bestelwagen volledig elektrisch

Ford kondigt tegelijk met de Tourneo Custum Plug-In Hybrid aan dat de bestelwagenvariant Transit Custom in 2021 volledig elektrische aandrijving krijgt. Meer informatie daarover maakt Ford later bekend.