De Porsche Speedster komt terug! Alle bekende ingrediënten zijn aanwezig bij de nieuwe 911 Speedster die het merk deze week op de autoshow van New York presenteert.

Porsche haalt de naam Speedster weer van stal. Dat gebeurde voor het laatst 9 jaar geleden, maar de oorsprong van de Speedster gaat terug naar de jaren ‘50. De nieuwe 911 Speedster heeft alle klassieke elementen van een Speedster aan boord: lichtgewicht techniek, een handbediende stoffen kap en twee bulten op de motordeksel.

De voor- en achterkant van de 911 zijn vervaardigd van lichtgewicht kunststof, terwijl de motordeksel, bagageklep en de zijpanelen zijn gemaakt van composietmateriaal waarin onder andere koolstofvezel is verwerkt. In het interieur heeft Porsche gewicht bespaard door de airconditioning weg te laten (die zonder meerprijs weer is toe te voegen) en de deurpanelen te vervangen door minimalistische exemplaren met een opbergnetje en een lus om de portieren te openen. De 911 Speedster weegt 1.465 kilogram. Ter vergelijking: het basismodel van de 911 Cabrio zet al 1.500 kilo op de weegschaal.

De 911 Speedster heeft de 4.0 zesclindermotor uit de 911 GT3 van het uitgaande model 911, waarop ook deze Speedster is gebaseerd. Het vermogen is 510 pk, het koppel 470 Nm. De prestaties? 0 tot 100 km/u in 4 seconden en een topsnelheid van 309 km/u. Schakelen gaat met de hand, want een handbak is nu eenmaal lichter dan een automatische versnellingsbak.

Porsche gaat 1.948 exemplaren bouwen van de 911 Speedster. Het model is vanaf halverwege dit jaar beschikbaar in Nederland, de prijs is nog niet bekend.